معیار های با سوادی

معیارهای با سوادی به توجه به مکان و زمان متغییرند. در هر منطقه یا کشوری و در هر مقطعی از زمان معیار باسواد شناختن افراد متفاوت است. سواد را می توان این گونه تعریف که توانایی فرد در برقراری ارتباط با جهان اطراف خود به وسیله یک سیستم ارتباطی ترجیحا مکتوب به گونه ای که پیام خود را به مخاطبانش برساند. در این تعریف چندین مولفه مهم وجود دارد: توانایی فرد،ارتباط، جهان اطراف، سیستم ارتباطی و پیام.
هر فرد دارای قابلیت ها و توانایی های است که او را قادر می سازد در دنیا زندگی کند و نیازهای خود را مرتفع کند. یکی از این قابلیت های خدادادی بشر قدرت برقرار ارتباط است. زبان را می توان مهمترین خصیصه تمایزگر نوع بشر از سایر موجودات دانست. اگر چه بسیار از حیوانات دارای سیستم های ارتباط نوعی هستند ولی بر اساس معیارهای زبان شناسی هیچکدام را نمی توان در قلمروی زبان دانست. بشر از این موهبت اللهی برای دریافت و ارسال پیام کمک می گیرد. بر همین اساس توانایی های زبانی بشر را می توان به دو دسته تقسیم کرد: دریافتی و ارسالی. شنیدن و خواندن توانایی دریافتی و گفتن و نوشتن توانایی ارسالی هستند. بشر به قدرت زبان هم می فهمد و هم می فهماند. برای برقراری یک ارتباط صحیح به چهار مولفه نیاز است. فرستنده، گیرنده، پیام و سیستم ارتباطی. فرستنده با استفاده از سیستم ارتباطی مشترکی که بین او و گیرنده وجود دارد ایده ای را که در ذهن دارد تبدیل به کد کرده و آن را به مخاطب ارسال می کند. گیرنده هم اگر سیستم مشترک را بداند پیام را رمزگشایی کرده و سپس آن را به یک ایده در ذهنش تبدیل می کند.
در زمان ها نه چندان دور معیار سواد توانایی برقراری ارتباط نوشتاری به همان جامعه زبانی بود.هنوز این گفتار رایج است که کسی را که در مدرسه تحصیل می کند مردم او را تحصیل کرده یا با سواد می دانند. اما همانگونه که در مقدمه اشاره ای به آن شد معیارهای با سواد دانستن هر فرد بستگی زمانی و مکانی دارند. در حال حاضر با گسترش روزافزون علم و تکنولوژی دیگر نمی توان کسی را که فقط قادر به خواندن نوشتن است با سواد دانست. الان باید معیارهای منطبق بر ضوابط جهانی برای با سواد بودن تعریف کرد.
همانگونه که همه می دانیم قرن ما قرن اینترنت است. یکی از معیارهای با سوادی در جهان امروز آشنایی شما با این پدیده نو است. آیا شما می توانید از یک کامپیوتر استفاده کنید؟ آیا شما قادر هستند در شبکه جهانی سیر کنید؟‌آیا شما می توانید از این شبکه برای رفع نیازهای روزمره خودتان استفاده کنید؟ آیا شما می توانید با مردمی که در این جهان مجازی راه می روند ارتباط برقرار کند؟ آیا شما زبان غالب این رسانه را می دانید؟ آیا شما یک زبان برنامه نویسی می دانید؟ هر چه مقدار جواب های مثبت شما به این سوالات بیشتر باشد حاکی از با سواد بودن شما است. از طرف دیگر اگر شما در هر یک از این شروط دچار مشکل هستید باید خیلی سریع این معضلات را حل کنید چون خود می دانید که در دنیایی قرار گرفته اید که با سرعت باور نکردنی در حال تحول و نو شدن است. اگر شما همین الان به فکر با سواد کردن خودتان نباشید فردا دیر خواهد بود. چون با گذشت زمان معیار ها هم به روز می شوند و شما باید برای برقراری ارتباط با دنیای روز همیشه به روز و باسواد باشید.
خود آزمایی

معیار ها

دارا هستم/نیستم

خواندن و نوشتن زبان رسمی کشور

دانستن یک زبانی غیر از زبان مادری

دانستن یک زبان بین المللی به خصوص نگارش

آشنایی با مبانی کامپیوتر(سیستم عامل و ..)

آشنایی با اینترنت

داشتن پست الکترونیک

داشتن یک وبلاگ

آشنایی با اینترنت2

آشنایی با یک زبان برنامه نویسی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *