دیتاسنتر فیس بوک در سوئد

فیس بوک قصد دارد یک دیتاسنتر جدید در شمال سوئد برای پشتیبانی رشد روزافزون کاربرانش ایجاد کند. این دیتاسنتر در شهر لولئا اولین دیتاسنتر فیس بوک خارج از ایالات متحده خواهد بود.
مکان دیتاسنتر از مزیت سرما در شهر لولئا بهره خواهد برد. این شهر ساحلی در عرض جغرافیایی تقریبا همانند آلاسکا قرار گرفته است. هوای سرد به فیس بوک اجازه خواهد داد تا از آن برای خنک نگهداشتن ده‌ها هزار سرور درون کمپ استفاده کند.

فیس بوک قصد دارد چندین دیتاسنتر در این شهر ایجاد کند.مرحله اول این طرح با وسعت ۲۷۰۰۰ مترمربع شروع خواهد شد که در اواخر سال ۲۰۱۲ ساخت آن به پایان خواهد رسید . این مرحله از طرح تقریبا در اواسط ۲۰۱۳ ترافیک شبکه را می تواند پشتیبانی کند.

برق از منابع سبز

دیتاسنتر فیس بوک در لولئا عمدتا از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده خواهد کرد. برخلاف دیتاسنترهای این شرکت در اورگان و کالیفورنیا شمالی  که برق تولیدی آنها از ذغال سنگ است.
توسعه زیرساخت فیس بوک ماورای مرزهای ایالات متحده نشانگر ساختار کاربران جهانی آن است. بیش از ۷۵ درصد ۸۰۰ میلیون کاربر فیس بوک خارج از ایالات متحده قرار دارند. ساختن دیتاسنترهایی در نزدیکی آنها می تواند سرعت اتصال کاربر و به طور کلی تجربهٔ در فیس بوک بودن را به نحوی چشم گیری بهبود بخشد.
مایکل کیرکلند سخنگوی فیس بوک می گوید:‌مرحلهٔ بعدی استراتژی ما حرکت به سمت ساختن زیرساخت خودمان و رها شدن از امکانات استیجاری است. ما انتظار داریم این دیتاسنتر به ما در کاهش تاخیر پاسخگویی به کاربران در اروپا و فراتر از آن کمک کند.

این خبر در سوئد به خصوص در شهر لولئا جشن گرفته شده است.مقامات توسعه اقتصادی  شهر را مکانی مناسب با توجه به ترکیب هوای سرد، اتصال قدرتمند و مقدار زیادی انرژی تجدید پذیر ارزان می دانند.

کیرکلند در این باره می گوید: هوای سرد و خشک به ما اجازه خواهد داد تا از آن برای خنک کردن دیتاسنترهای خود استفاده کنید. تغییرات دما در شهر لولئا بین ۵ درجه تا پایین‌تر از منفی ۲.۵ درجه است. شهر به طور متوسط در سال ۴ روز دمای بالای ۲۵ درجه دارد.
سوئد دومین کشور به لحاظ سرعت اینترنت در جهان است. بر اساس آمار اتحادیه بین المللی مخابرات این کشور پس از کره جنوبی در رتبه دوم سرعت اتصال قرار گرفته است. اینترنت شهر لولئا توسط پنج شرکت تلیاسونرا،تله۲،تی‌سی‌دی، تلنور و بنورکت تامین می شود.

منبع انرژی

رودخانهٔ لول حدود ۱۳.۶ میلیون مگاوات ساعت نیروی برق-آبی تولید می کند که معادل ۱۰ درصد برق مورد نیاز سوئد است. مقامات شهر لولئا می گویند منطقه دارای پایین ترین نرخ برق در همه اروپا می باشد.
کیرکلند در این باره می گوید: این اولین دیتاسنتر فیس بوک خواهد بود که عمدتا با انرژی تجدیدپذیر و برق-آبی کار خواهد کرد. این یک معیار مهم برای ما خواهد بود و به طور حتم تنها معیار نیز نخواهد بود.
فیس بوک می گوید که دیتاسنتر لولئا یک دیتاسنتر انرژی-کارآمد خواهد بود و بسیاری از تکنیک‌های مورد استفاده در سایت پرینویل،اورگن، جهت حفظ انرژی در آن استفاده خواهد شد. ابزار اورگان از سرمایش تبخیری به جای چیلر استفاده می کند و به سمت دیتاسنترهای بدون چیلر و حفاظت آب پیش می رود. فیس بوک می گوید از گرمایی زاید سرورها برای گرم کردن دفاتر ناحیه استفاده می کند.
درون ساختمان، فیس بوک می خواهد از طراحهای  اوپن کامپیوت پروجت برای سرور و دیتاسنتر استفاده کند. این شرکت در فوریه تاسیس شده است و هدف آن انتشار طراحی‌های سفارشی برای سرورها، منابع تغذیه و واحد‌های یو‌پی‌اس است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه