معضل قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان

امروز بر طبق روال کاری باید به طرف منطقه بمپور می رفتم. در مسیر جاده ایرانشهربمپور ظاهرا شب گذشته تصادفی در حوالی روستای محمدآباد رخ داده بود. در حادثه یک دستگاه ماشین پژو از مسیر منحرف شده و در اثر برخورد با تیر برق دچار حریق می شود. این ماشین گویا حامل سوخت قاچاق بوده است. ماشین به شدت آسیب دیده بود و از سرنشینان آن خبری به ما نرسید.
اگر شما در جاده های سیستان و بلوچستان تردد کرده باشید حتما با ماشین های که حامل سوخت قاچاق برخورد کرده اید. متاسفانه این معضل خانمان سوزی ضربه های مهلکی بر پیکره ی رنجور اقتصاد این استان می زند.درصد بیکاری بالای بیکار در میان جوانان و همچنین سود سرشار این کار افراد زیادی را به خود جذب کرده است. آنها ناخواسته و یا نا دانسته با به خطر انداختن جان خود و دیگران شغل کاذبی برخود ایجاد کرده اند و به انتقال سوخت که سرمایه ملی است به کشور های همجوار به اقتصاد استان و حتی کشور آسیب می رسانند.
مشکل قاچاق سوخت و به طور کلی قاچاق ناشی از عدم توازن قیمت ها در دو طرف مرز و همچنین کمبود کالا در یک طرف مرز است. ایران جز معدود کشورهای است که برای سوخت یارانه پرداخت می شود. همین مسله باعث می شود که در دو سوی مرز تفاوت فاحش قیمت ایجاد شود. با وجود تفاوت قیمت در دو سوی مرز اگر قاچاقی وجود نداشت آن عجیب بود حال وجودش جای تعجب ندارد. این یک روند طبیعی است که کالا همیشه به سویی که دارای ارزش بیشتر و وفور کمتر باشد حرکت کند.
راه حل این معضل پیچیدگی ها خاصی دارد. یکی این پیچیدگی ها ساختار و بافت اجتماعی استان به لحاظ نیروی کار است. همانگونه که در بالا اشاره شد بیکار در استان سیستان و بلوچستان در سطح وسیعی وجود دارد. معضل دیگر درباره حل مشکل قاچاق سوخت ریشه در اقتصاد دولتی و یارانه ی دارد. دولت با هدفمند کردن یارانه ها در کالاهای مهمتر می تواند سهم مهمی در حل این مشکل در سطح کشور داشته باشد. دولت باید با گسترش حمل و نقل عمومی به تدریج یارانه ی سوخت را حذف کند. برقراری تعادل در قیمت سوخت در دو سوی مرزهای ایران می تواند از قاچاق بی رویه آن جلوگیری کند. راه دیگری که دولت می توان در دراز مدت به آن فکر کند ایجاد پروژه های مشترک انتقال سوخت به این کشورها است. کشور ایران می تواند با فروش گاز ، نفت و فرآورده های آن به چند هدف مهم برسد. حل مقدار زیادی از مشکل بیکاری در استان های مرزی، جلوگیری از قاچاق این کالاها و همچنین ایجاد درآمد ملی از طریق این گونه پروژه ها از به وسیله ی جذب سرمایه های خارجی می تواند از اهداف این طرح ها باشد. یادمان باشد نفت کالا نیست بلکه سرمایه است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *