نامه به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور

رئیس محترم سازمان سنجش آموزش کشور
با سلام
احتراما مواردی چند درباره ثبت نام و اعلام نتایج آزمون ها که به شیوه الکترونیک اجرا می شود را متذکر می شوم.
١در ایران که یکی از کشورهای در حال توسعه است اینترنت و آزمون های الکترونیکی شیوه ی نوعی است که این امر مستلزم فراهم بودن شرایط و بستر های مناسب برای اجرای این گونه آزمون ها است. گسترش دسترسی به شبکه اینترنت یکی از این شاخص ها است. اگر به ضریب نفوذ اینترنت در ایران نگاهی بیندازیم متوجه خواهید شد که این رقم حدودا ۵٠% است. یعنی بیش از نیمی از جمعیت ایران به این شبکه جهانی دسترسی ندارند. این امر در شهرها و روستاهای دور افتاده به ویژه روستاها و حتی شهر های استان محرومی همانند استان سیستان و بلوچستان بسیار چشم گیر است. مثلا شهر بزرگی مانند ایرانشهر که نویسنده از این شهر با شما در تماس است فقط دارای یک سرویس دهنده اینترنت(ISP) است. وصل شدن یا نشدن پهنای باند سرویس دهنده برای کسانی که از این سرور استفاده می کنند نیز مشکلاتی را به وجود آورده است. این مشکل شهری است که خدمات اینترنتی دارد، مشکلات شهرها و روستاهایی که از این نعمت محروم هستند صدها برابر است. بنابراین اجرا آزمون ها از طریق شبکه جهانی اینترنت به خصوص انتخاب رشته که صرفا از این طریق انجام می گیرد به طور مستقیم محروم کردن نیمی از جامعه از شرایط تحصیل رایگان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است. ا

;ین امر خود تناقض آشکار با شعارهای عدالت محورانه دارد.

راه حل: ثبت نام و انتخاب رشته از صرفا طریق اینترنت امر مهمی است ولی در شرایط فعلی کشور کمی نابجا است. شما برای کسانی که امکان استفاده از اینترنت را ندارد باید راه حل جایگزین ارائه کنید تا بدین طریق شمار زیادی از داوطلبان بتوانند انتخاب رشته نمایند. راه حل جایگزین می تواند استفاده از پست به عنوان اپراتور برای انجام این امور باشد.
٢مورد بعدی مربوط به سایت سازمان است. با آنکه سایت سازمان بر روی یک آی پی اختصاصی و سرور اختصاصی قرار دارد ولی در هنگام بار ترافیک سنگین به ویژه در زمان اعلام نتایج آزمون ها عملکرد سایت به نحو چشم گیری دچار افت می شود. سایت سازمانی در حد سازمان تحت مدیریت شما باید یکی از قدرتمند ترین سایت ها با پردازنده های قدرت مند و پهنای باند مناسب باشد تا بتواند در زمان مقتضی جواب گوی نیاز میلیون های بازدید کننده باشد.
٣دیر کرد در اعلام نتایج یا اموری از این قبیل مشکل دیگری است که باعث سردرگمی های زیادی برای داوطلبان و خانواده های آنها می شود. آخرین نمونه از این خلف وعده ها در مورد اعلام نتایج رشته های دبیری و انتخاب رشته کاردانی به کارشناسی ناپیوسته است. بنا بر اعلام قبلی سازمان باید در تاریخ ٢۴/٠۵/٨۶ از داوطلبان کاردانی به کارشناسی انتخاب رشته می شود ولی تا اکنون(٢٧/٠۵/٨۵ ٨:٠٠ب.ظ) هیچ گونه اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. تنها خبری که در این باره منتشر شده اصلاحات دفترچه راهنما در دو مرتبه و اعلام زمان ٢٧/٠۵/٨۶ برای انتخاب رشته بوده است. امیدوارم که برنامه زمان بندی آزمون ها و زمانها لازم برای هر مرحله ای دچار تغییر بنیادی شود.
مصطفی دانشوردبیر دبیرستان های بمپورسیستان و بلوچستان
٢٧/٠۵/٨۶

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *