بررسی تعداد تناوب لغات در شعر مکران

شعر مکران سروده شور انگیز شاعر بزرگ بلوچستان مولانا روانبد است. درباره سرزمین مکران سروده بسیار است و هر شاعر به تناسب زمان و ذوق شعر خویش آن را توصیف کرده است. مهمترین شعر مکران سرایی شعر مکران مولانا عبدالله روانبد است.
شعر مکران را می توان به شناسنامه مردم بلوچ مانند کرد. هر کسی که خواهان دانستن درباره آداب و رسوم مردم بلوچ است می تواند شعر مکران را مطالعه کند. یکی از موضوعات مهم درباره شعر مکران فراوانی واژه های اصیل بلوچی است. در شعر مکران شاعر به فراخور شعری لغات زیادی را استفاده می کند. در حقیقت می توان شعر مکران را دانشنامه و فرهنگ لغت زبان بلوچی دانست.
در تحقیقی که با همکاری یکی از دوستان،کوین اسکنل، مدیر دپارتمان علوم کام‍پیوتر دانشگاه سنت لویس انجام شد، شعر مکران به لحاظ تکنیکی مورد بررسی قرار گرفت. این کار توسط یک نرم افزار که تناوب لغات را در هر زبانی نشان می دهد، انجام شد.البته هدف اصلی این بررسی کار بر روی لغات زبانی بلوچی بود که در موتور های جستجو و روبوت های خزنده ای که در وب سایت های برای پیدا کردن لغات می گردند. در بررسی شعر مکران به دلایل ذکر شده مورد بررسی تناوب لغات قرار گرفت که جدول ذیل این لغات همراه با تناوبشان را نشان می دهد.
* به علت طولانی شدن مقدار داده ها از آوردن جدول در این قسمت خودداری شد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *