فصل گرما و مشکلات ایرانشهر

ایرانشهر یکی از گرمترین شهرهای ایران است. به طور متوسط در سال حداقل نه ماه دارای گرمای طاقت فرسا است. این شهر به علت واقع شدن در یک ناحیه کم ارتفاع از سطح دریا هوای گرم و خشکی دارد که این ویژگی در این ناحیه قابل مشاهده است. گرمای طولانی مدت در این شهر باعث مشکلات عدیده ی برای ساکنان آن می شود. این شهر همانطوری که ذکر شد، دارای ارتفاع کمی است و همین مسئله باعث وجود سفره های آبی زیر زمینی زیادی در این ناحیه شده است. مردم این شهر با وجود خشک سالی های اخیر در استان کمتر با این پدیده دست به گریبان شده اند. شاید یکی از دلایلی که ایرانشهر را منطقه مسکونی مناسبی به رغم گرما قرار داده است وجود آب فراوان در این منطقه است.
چند سالی است که در فصل گرما متاسفانه مشکلاتی برای مردم این شهر پیش می آید.
  • قطع مداوم آب در طول روز های هفته بدون اطلاع رسانی قبلی:
در این چند سال اخیر شرکت آب و فاضلاب ایرانشهر به دلایلی جریان آبرسانی را قطع می کند. قطع دو یا چند ساعته آب در روز در ایرانشهر دیگر برای ساکنانش چیز تازه نیست. چند روز اخیر آب به مدت ١٢ ساعت قطع بود و مردم در رنج و سختی زیادی به سر می بردند. شماره اتفاقات آب که همیشه اشغال بود و هیچ کس حاضر به پاسخ گویی به مردم شهر نبود. آیا هیچ مسئولی به این سوالات پاسخی داشت: مردم چه بنوشند؟ چگونه نماز بخوانند؟ چگونه از وسایل تهویه که با جریان آب کار می کند مانند کولر های آبی استفاده کند؟ آیا هیچ مسئولی زحمت عذرخواهی از مردم را تقبل کرد؟
  • قطع جریان برق
روزی نیست که شرکت برق مردم این شهر را ساعت ها از این نعمت محروم نکند. به طور متوسط حداقل روزی بین نیم تا یک ساعت برق برخی نواحی شهر قطع می شود. اگر شما شهروند وظیفه شناسی باشید و بخواهید به وظیفه شهروندی خود عمل نموده و کسب اطلاع نماید، متاسفانه شماره اتفاقات برق با شما همراه نیست. این شماره که گویا تنها بوقی که می زند، بوق اشغال است و لا غیر. اگر هم از خوش شانسی یا بد حادثه زنگ بخورد جوابی سربالا به شما خواند داد.
مسئولین شهر باید بداند که تنها برق و آب گرمای ایرانشهر را قابل تحمل ساخته است و دریغ حتی یک دقیقه ای این نعمت ها همانند دریغ نعمت زندگی از فرد می باشد. آنها باید بداند که شهر با روند فزایندی در حال رشد است پس باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای حل مشکلاتی از این دست داشته باشند. دانستن این مطلب نیز ضروری است که امکانات این شهر جواب گوی نیازهای فزاینده این مردم نیست و امکانات شهر برای سی سال پیش مناسب بوده است، یعنی زمانی که نه ماشین آنچنانی وجود داشته و نه مردم ساکن این شهر به این تعداد بوده است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *