من در دنیای کدهای باز

امروز تصمیم گرفتم یادداشت روز خودم را درباره یکی از زیباترین پروژه های جمعی بشر بنویسم و همچنین نقش خودم را کمی در این جمع بسیار بزرگ تشریح کنم. بنده سال ها از برنامه ویندوز مایکروسافت استفاده می کردم. درواقع اولین آشنایی من با دنیای فناوری اطلاعات مربوط به ویندوز و کمی قبل تر داس می شود. این کار کردن با ویندوز را تا همین چند وفت پیش ادامه می دادم ولی چون به قول یکی از دوستان ویندوز زیاد شلوغ کاری می کنند به خصوص در هنگام اجرا تصمیم گرفتم به طور کلی سیستم عامل خودم را عوض کنم. در همان ویندوز من برنامه های تحت وب به زبان پی اچ پی می نوشتم.
چندین سال است که به نوشتن حرفه ای کد وب با زبان پی اچ پی مشغول هستم. آشنایی با پی اچ پی آشنایی من با فلسفه کدباز بود. بگذارید با یک مثال ساده فرق کدباز با کد بسته را توضیح دهم. یک نفر برنامه ای را می نویسد و شما به عنوان کاربر از آن بهره برداری می کنید. اگر تولید کننده برنامه کد هایی که در آن برنامه به کار رفته است را در اختیار عام قرار دهد این برنامه را کد باز می گویند ولی او فقط برنامه تولید شده را توزیع کند و دیگران به کدهایی که در پشت برنامه هستند دسترسی ندارند. روش دیگر این است که او کد ها نوشته شده را در اختیار عام قرار می دهد که همه در بسط و بهبود برنامه کمک کند و اگر اشتباهی وجود دارد که حتمی وجود دارد اصلاح کنند.
ویندوز و برنامه های مایکروسافت جزو پروژه های کدبسته هستند یعنی هیچ کس خارج از مایکروسافت به کد های نوشته شده دست رسی ندارد. همین پنهان کاری باعث شده است که میلیون های ویروس و برنامه مخرب برای سیستم های ویندوز طراحی شود. زیرا برنامه به هر صورت که دقیق نوشته شود چون ساخته دست بشر است خطا در آن وجود دارد. بسیاری از این خطاها آگاهی یافته و به نوشتن کد مخرب اقدام می کنند. حال باید چند نفر محدود در مایکروسافت بنشینند و برای آن راه حلی بیابند. در آن مدت میلیون ها کاربر در معرض خطر هستند.
حال آن در طرف سیستم های لینوکسی قرار دارند. همه به کدها دسترسی دارند. هرکس خطایی یافت خود آن را اصلاح می کند اگر نه توانست به هزاران داوطلبی که در سرتاسر دنیا هستند اطلاع می دهد و آنها آن را اصلاح می کنند. من در سیستم خود همه ی اقدامات امنیتی را اجرا می کند ولی تا به حال حتی یک ویروس در لینوکس نگرفته ام. چون اصلا ویروسی وجود ندارد. حال به فرض وجود ویروس خیلی زود رفع می شود زیرا همه به کدها دسترسی دارند و می توانند آن را اصلاح کنند.
بنده همانند بسیار معتقدم که پروژه کدباز یکی از عظیم ترین اجتماعات بشری است. از همه مهتر کار داوطلبی میلیون ها انسان است. به نظر من فلسفه ی بسیار زیبایی دارد.
در این پروژه ها من فعالیت های داشته ام.
  1. پروژه ی سیستم عامل فدورا
  2. پروژه ی اوپن آفیس
  3. گنو
  4. مدیا وی کی
  5. گنوم
  6. کا دی ای
    در همه این پروژه ها من اولین کسی بودم که زبان بلوچی را وارد کردم. قبلا زبان بلوچی هیچ حضوری در این دنیای کد باز نداشت ولی بدین وسیله بنده نکته آغاز را بنا نهادم. امیدوار بعدا کسانی دیگر به این پروژه ها به پیوندند و به گسترش زبان بلوچی در جهان مجازی کمک کنند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *