خداحافظ مامبو

در این چند روز برنامه اصلی سایت خودم را که بر روی مامبو بود تغییر دادم. البته نسخه مامبو برای کنترل نهایی محتوا و جا به جا کردن نوشته های قبلی به مدیاویکی به مدت تقریبا یک ماه بر روی دیتابیس خواهد ماند. بعد از یک ماه با توجه به داده های دیتابیس و کنترل ورودهای سایت که آیا به لینک های مامبو هنوز بر می گردد، به احتمال زیاد حذف خواهد شد.
دلایل عوض کردن مامبو:
مامبو را در چند نسخه من استفاده کردم. در این آخرین نسخه متاسفانه به روز رسانی دچار مشکل شد. به عبارت بهتر دیگر به نسخه جدید تبدیل نمی شد. دلیل دیگری که همیشه باعث دردسر من می شد قدیمی بودن پایه اولی مامبو بود. نسخه اولیه که من بر روی سایت نصب کردن مربوط به هسته پنج مامبو می شد که هر بار با آمدن به روزرسانی جدید باید آن را تعویض می کردم. البته در همین جا باید بگویم که نسخه پنچ و ششم بسیار به هم تفاوت دارند. چون من بیشتر نوشته های خودم را با نسخه پنجم آماده کرده بودم و وقتی می خواستم دچار مشکلاتی در دیتابیس و کدهای یونیکد می شد. چند دلیل دیگر هم وجود دارد که زیاد با اهمیت نیستند.
محتوای آزاد
یکی از مهمترین دلایل استفاده از مدیاویکی باز بودن همه محتوا برای همه کاربران و از همه مهمتر مشارکت کاربران در نوشتن مقالات و تصحیح آنها است. درباره این برنامه چندین بار مطالبی در این وبلاگ منتشر کرده ام. این برنامه که من هم جزء پیش برنده های آن هستم، به کاربر اجازه می دهد که متن یک مقاله را تغییر دهد بدون آنکه بازبینی قبلی از بین رود. بازدید کننده می تواند همه بازبینی های یک مقاله را ببیند و با هم مقایسه کند. من هم همه مقالات خود را به همراه چند مقاله از ویکی پدیا فارسی در سایت قرار دام. کاربران سایت می توانند با ورود به سایت آنها را اصلاح کنند. در مامبو متاسفانه این امکان بسیار مهم وجود نداشت. تنها مدیر سایت و یا نویسندگان آن می توانستند مقالاتی نوشته و یا مقالات را تغییر دهند. این رویکرد کمی با محتوای باز مغایرت داشت.
مقالات قبلی و یادداشت های روزانه
همانگونه که در بالا اشاره گردید مقالات به مدیا ویکی منتقل شده اند. یادداشت های روزانه ای که در برنامه قبلی پیش از این وبلاگ می نوشتم همه را با توجه به تاریخ یادداشت ها با این وبلاگ منتقل کردم. همانطور که مشاهده می کنید در قسمت آرشیو نوشته های سال قبل به ترتیب ماههای میلادی قرار دارند.بدین ترتیب من از مامبو خداحافظی کردم.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *