زنگ ها برای چه کسی به صدا در می آیند؟

امروز در اینترنت نگاهی به میانگین دستمزدی یک معلم آمریکایی در ایالات مختلف انداختم. وقتی نگاهی به آنچه آنها برای کار خود دریافت می کنند و آنچه که ما برای همچنین کاری می اندازم به تفاوت زمین تا آسمان این مقدارها پی بردم. در آمریکا به طور متوسط یک معلم ۴۷۰۰۰ دلار دستمزد می گیرد. این دستمزد بستگی به مکان و شرایط فردی دارد.بالاتر مقدار ۵۷۰۰۰۰ دلار و کمترین مقدار ۳۴۰۰۰ دلار است.
معلمان ایران نیز همچنین شرایطی برای تعریف دارند با این تفاوت که دستمزد معلم آمریکایی ۱۰ برابر است. البته این مقدار دستمزد فقط برای یک نفر با مدرک لیسانس است. مقدار دستمزد نیز به توجه به مدرک تحصیلی و تجربه معلم بالاتر می رود. اما در ایران شرایط بالا رفتن دستمزد دقیقا برعکس است. مثلا اگر شما دارای مدرک فوق دیپلم باشید و همکار شما با شرایط کاملا برابر فقط مدرک بالاتری داشته باشد دستمزد این دو تفاوت چندانی ندارد و حتی در برخی موارد دستمزد افرادی که مدرک پایین تر دارند بیشتر است.
به هر حال با نرخ تورم ۵/۳۷ درصد در آمریکا این درآمد برای یک معلم بسیار مناسب است. حال مقایسه کنید نرخ تورم بالاتر بیست . چند درصدی ایران را با دستمزدی معادل یک دهم آن مقدار. در این جا نقش معلم و آموزش در دو سیستم به روشنی مشخص می شود.
در کشوری که به معلمان و آموزش خود بها داده می شود پیشرفت های گسترده ای نیز در همه زمینه ها صورت می گیرد. به راستی زنگ ها برای چه کسی به صدا در می آیند؟

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *