در اینترنت نرم و آهسته قدم بردارید

وقتی در اینترنت سیر می کنید مواظب باشید زیرا همیشه شما تحت نظر هستید. از ابتدا وصل شدن به شبکه ی جهانی شما از چندین نظر مورد کنترل قرار می گیرید.

اول کامپیوتر شما تحرکات شما را در شبکه ثبت می کند. وقتی به سایت سر می زنید برخی صفحات و تصاویر و اطلاعاتی از این دست در کامپیوتر شما ذخیره می شود. دلیل این کار آن است که در مراجعات بعدی راحتر صفحات بارگذاری شوند. در واقع مرورگرها شما برخی مواد داخل صفحات را در کامپیوتر شما کش می کنند. برخی سایت ها برای آنکه حرکات شما را در نظر گیرند به سیستم شما کوکی ارسال می کنند. کوکی ها برای چند منظور استفاده می شوند. مثلا وقتی شما وارد یک سایت می شوید و اطلاعات خود را وارد می کنید تا وارد قسمت های پنهان سایت ها شوید کامپیوتر مبدا برای شما کوکی ارسال می کند. این کوکی مدتی اعتبار دارد تا شما کارهایتان را بدون ورود چند باره انجام دهید. کوکی ها بسته به نوع برنامه نویسی بعد از مدتی بی اعتبار می شوند. برخی کوکی ها آخرین ورود شما را کنترل می کنند. وقتی شما بار دیگر به آنجا مراجعه کردید به شما می گویند که آخرین بازدید شما چه هنگامی بوده است.

یکی از کنترل هایی که بر روی شما انجام می گیرد در کامپیوترهایی هست که در مرکز خدمات اینترنت شما قرار دارند. سروری که درخواست های شما را از سرتاسر دنیا به کامپیوتر شما جا به جا می کند برخی اطلاعات شما و سایت ها را ذخیره می کنند. مثلا ممکن است شما صفحه ای از یک سایتی را ببینید که الان آن صفحه در سایت اصلی عوض شده یا حتی حذف شده است. مثلا همین آی اس پی که من از طریق آن وصل می شوم معمولا کش سرورش هر ۲۴ ساعت به روز می شود. همین دیر به روز شدن ذخیره های بعضی وقت ها برای کاربران مشکلاتی ایجاد می کند.

کامپیوتر سرور شما برای پیدا کردن آدرس و اطلاعات مورد نظر شما از راه های گوناگونی عبور می کند. هر کدام از آنها این رفت و آمدها را ذخیره می کنند. پس ممکن است وقتی شما آدرس سیات یاهو را وارد می کند تا وقتی که به مقصد در آمریکا به رسد در چندین مرکز این درخواست ذخیره و ارسال می شود.

حال بیایم به سراغ سایت ها و وبلاگ ها. یکی از سایت های که در زمینه ذخیره سازی اطلاعات در اینترنت فعال است سایت آرشیو است. این سایت وضعیتی که یک سایت و یا بلاگ در زمان های مختلف داشته است را ذخیره می کند. مثلا این سایت اولین صفحه ای که از گوگل در اینترنت موجود است در این آرشیو قرار دارد. من هم گاهی برای برخی موارد به آنجا سر می زنم و روند تغییرات یک سایت را در مرور زمان بررسی می کنم. همین سایت آرشیو عضویت اوباما را در یک حزب سوسیالستی لو داد. وقتی که آرشیو سال های بسیار دور از سایت این حزب مراجعه می کنیم می بینیم که اوباما در آن حزب بوده است چون نامش در آنجا ذکر شده است.

ایمیل ها

وقتی شما یک ایمیل را از جعبه ورودی تان حذف می کنید آیا مطمئن هستید آن برای همیشه حذف شده است؟ جواب این سوال خیر است. چون وقتی شما آن را حذف می کند فقظ از نسخه ای که بر روی سایت است حذف کرده اید ولی آن را از ذخیره های سرور ایمیل حذف نکرده اید. پس مثلا ممکن است سرور سایت ایمیل دهنده زمانی دچار اشکال فنی شوند و مسولین آن با استفاده از ذخیره های روزانه و ماهانه اطلاعات را برمی گردانند. پس وقتی شما ایمیلی را حذف کردید ولی نسخه ی ذخیره شده ی آن در بک آپ های سایت موجود است.

نتیجه گیری

در اینترنت که یک پدیده بسیار پیچیده است وقتی سیر می کنید مواظب باشید که نرم و آهسته قدم بردارید

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *