اوباما وارد کاخ سفید می شود

امروز بعد از طولانی ترین و پر هزینه ترین انتخابات مشخص شد باراک اوبامای دموکرات وارد کاخ سفید خواهد شد. اگر چه نظرسنجی های سازمان های و رسانه ها نشان داده بود که نامزد دموکرات به احتمال زیاد وارد کاخ سفید می شود. تداوم پیشی گرفتن های اوباما از مک کین در نظر سنجی های اخیر تاییدی بر تغییر مذاج مردم آمریکا بود.

اما رییس جمهور آینده آمریکا همیشه وارث و وام دار عملکردهای رییس جمهور قبلی خواهد بود. بزرگترین چالشی که اکنون دولت آمریکا و دول بزرگ با آن مواجه هستند مسایل اقتصاد است. با توجه به پیش بینی های کارشناسان اقتصادی این بحران تا سال ها ادامه خواهد یافت. این بزرگ ترین چالشی است که باراک اوباما با آن در آینده مواجه خواهد بود. مردم برای آنکه از این بحران رهایی یابند به شعار تغییرخواهی او رای مثبت دادند. تغییراتی که اوباما می خواهد در اقتصاد و شیوه هایی مالیاتی اعمال کند آیا می تواند تا سال های آینده تضمین کننده ی بقای شرکت ها و بانک ها بزرگ باشد؟‌ آیا مردمی که با بحران مالی در شرف از دست دادن خانه هایشان هستند می توانند به خیال راحتتر به جلو نگاه کنند؟ این سوالات و دهها سوال مربوط به مسایل اقتصادی است که تیم اوباما در چهار سال آینده باید برای آنها باید جواب هایی پیدا کند. چنانچه آنها یعنی دموکرات ها خواستار تداوم برتری خود در عرصه سیاسی آمریکا هستند باید ثابت کنند تا چه حد این شعارها بر پایه های حقیقت استوار است.

دومین پرونده ی باز که میراث جمهوری خواهان برای دموکرات ها است جریان های سیاسی مربوط به خارج از مرزهای آمریکا است. پرونده ی عراق هنوز ناتمام مانده است. جهموری خواهان هنوز نتوانسته اند عراقی با ثبات ایجاد کنند. هنوز درگیری های منطقه ای در خاورمیانه به قوت خو باقی است. این بزرگترین چالشی است که دولت آینده ی آمریکا باید به حل فصل آن به پردازد. در واقعی یکی دلایلی که جمهوری خواهان در این انتخابات بازی را به دموکرات های باختند عدم به انجام رسیدن پرونده های خاورمیانه ایی آمریکا بود. اگر چه دولت بوش برای برقراری صلح بین اعراب و اسراییل تلاش نمود ولی نه توانست این تلاش ها منجر به امضاء قرداد صلحی شود.

آیا اوباما می تواند موفق شود؟

این سوالی است که نئوکان های بارها او را با آن به چالش گرفتند. عدم حضور او در صحنه سیاسی و به خصوصی اجرایی امریکا بزرگترین نقصی است که بر اوباما وارد است. مردم آمریکا او را فقط در صحنه سیاسی اندکی آزموده بودند ولی اجرا او را هرگز نیازموده بودند. به نظر من او با بی تجربگی خود مشلاکتی خواهد داشت. حضور مشاوران کارکشته می تواند این نقیصه را تا حدودی به پوشاند. جوزف بایدن معاون او به درستی گفته بود که اوباما در ماه های اولیه حضورش به تجربه اندوزی خواهد پرداخت. در همین دروه او از بسیاری از شعارهای انتخاباتی خود دور می شود. چون بسیاری از شعارهای انتخاباتی او شیرین ولی به دور از عملگرایی است. این در هر انتخاباتی معمولا است که نامزدها شعارهایی برای کسب رای بیان می کنند که بعد ها فراموش می شوند در واقع این گونه شعارها مصرف انتخاباتی دارد. باراک اوباما که در تغییر جهت و تفکر مشهور است. مثلا در دور اول رقابت های درون حزبی سخنان زیادی گفته بود که وقتی وارد دور دوم شد و به عنوان نماینده حزب درآمد بسیاری از آنها را تغییر داد. این تغییر جهت یکی از انتقاداتی بود که از طرف رقیب بر او وارد می شد.

برای بررسی عملکرد و نظر دادن درباره اوباما کمی زود است ولی همین الان می توان گفت که ورود به کاخ سفید باعث تعدیل بسیاری از اهداف و شعارهایش خواهد شد. چون همه ی کسانی که وارد این کاخ شده اند اینگونه کرده اند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *