نقدپذیری ما ایرانیان

ما ایرانیان اخلاق و عادات عجیب و غریب بسیار داریم. یکی از بدترین این اخلاقیات قبول نه کردن نقد و انتقاد است. ما هر کدام در روز کارهایی انجام می دهیم. برخی از آنها درست و برخی دیگر نادرست هستند. مشکل ما ایرانیان از همینجا شروع می شود. ما همیشه فکر می کنیم آنچه که خود انجام می دهیم درست است و هرچه که ما می اندیشیم بدون شک بهترین است. البته تعمیم عمومی این سخنان شاید کار درستی نباشد ولی به هر حال هیچ کس وجود چنین پدیده ای را انکار نمی کند.
من خودم چندین بار به این مشکل در تعامل با برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه های ایرانی برخورد کرده ام. البته نقد ناپذیری در اجتماع میان افراد عادی که جای خود دارد. یکی از عادات من در سایت ها و برنامه ها چه وب و چه کاربردی این است که به صورت کلی و جزیی با آنها سر و کله می زنم. حدود یک سالی که با پروژه فدورا بودم گاهی وقت های باید اشکالاتی را رفع می کردم و یا گزارش می دادم. نوع برخورد تیم ها خارجی بسیار متفاوت با مدل ایرانی است. مثلا برنامه ای بود که آی دی های اسکایپ را باز می کرد ولی در فدورا برای من درست کار نمی کرد؛ وقتی برای مسولین نوشتم افراد مرتبط همه یکی یکی مسئله بررسی می کردند تا برای این معضل راهی پیدا کنند که در آخر هم راهی پیدا شد.
حال نمونه ایرانی را بررسی می کنیم. وقتی در یکی از سرویس های وبلاگی ایرانی بودم چندین بار برای آنها توضیح دادم که این پوسته های وبلاگ های از نظر اچ تی ام ال قابل تایید نیستند ولی آنها همیشه سعی می کردند که برنامه ی خود را درست و بی عیب نشان دهند و از پذیرفتن حقایق سر باز می زند. حتی به گونه ای سعی کردند این خطاها را موجه کنند به جای آنکه به اصل مسئله بپردازند و آن را حل کنند. این یکی از صدها موردی است که من با آن برخورد کرده ام.
خوب اگر فقط سرویس های وبلاگ ایرانی و خارجی مقایسه کنید بدون شک به نتیجه ای که من می خواهم بگیرم خواهید رسید. آنها سرویس های مدرن و به روزی به کابران خود ارائه می دهند ولی سرورهای ایرانی حتی نوشتن یک کد اچ تی ام ال ساده عاجز اند. حتی اگر هم بتوانند سعی در رفع این گونه مشکلات نخواهند کرد. چون من مشکلات سرورهای وبلاگ های ایرانی را به آنها گوش زد کرده ام ولی هنوز که هنوز است همان اشتباهات مسخره خود را دارند.
امیدوارم ما روزی به این پختگی اجتماعی برسیم که هر نقد را با گوش جان بپذیریم

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *