URLهای زشت

کسانی که به برنامه نویسی وب آشنایی دارند با اصلاح URL آشنایی کاملا دارند. یکی از مشکلاتی که هم برای نویسندگان و کاربران وب مشهود است نوع ببوقتی که در یک کد وب متغییر تعریف می شود و برای اینکه این متغییر مقدار دهی شود گاهی باید از ورودی موجود در url استفاده کرد. مثلا نام کاربری یا کلمه رمز یک کاربر می تواند در url تعریف شود که وقتی کاربر آن را وارد می کند در url قرار گیرد. این مقدار داده زیاد در url مشکلاتی به لحاظ شکل زیبا و حجم داده در url ایجاد کنید.

بسیاری از سرورهای لینوکس و برخی سرورهای ویندوز برای این مشکل راه حلی داده اند. در بیشتر سرورهای لینوکس آپاچی کنترل کننده رفتار سرور و مفسرها است. در آپاچی برای اینکه مشکل url های زشت حل شود از ماژولی به نام mod_rewrite استفاده می شود. برای اینکه به مفهوم url زشت بهتر پی ببریم به مثال زیر توجه کنید:

1. http://example.com/index.php?date=2009&month=02&day=02&post=1

مشکلی که در پیوند بالا مشاهده می کنید طولانی بودن و به هم ریختگی است. برای کاربران و موتورهای جستجوگر این نوع پیوند به هیچ وجه خوش آیند نیست. موتور های جستجو در پیدا کردن آنها با مشکلاتی مواجه می شوند. حال نوع اصلا شده پیوندبالا را مشاهده کنید:

http://example.com/2009/02/02/01

پیوند بالا بهتر قابل فهم برای کاربر معمولی و برای رباتهای جستجوگر است. این نوع تغییر در شمایل در پیوند در آپاچی همانگونه که گفته شده با استفاده از ماژول mod_rewrite انجام می شود.

در سرویس های مانند وبلاگ یا ویکی این تبدیل برای مدیران وبلاگ و ویکی بسیار مهم است. اهمیت این نوع تغییر در بالا توضیح داده شد. من در بسیار از سایت ها و وبلاگ ها این مشکل را دیده بودم. خودم برای وردپرس و مدیا ویکی این مشکل را حل کردم.

برای اینکه بدانید آیا می توانید این نوع مشکل را در سایت و وبلاگ خودتان حل کنید از نوع سرور خود مطلع شوید. راهنمایی کوتاه زیر برای سایت های است که دسترسی مدیریتی به سرور ندارند و تنها به FTP سایت خود دسترسی دارند.

اول برای اینکه مطمئن شود با مدیر سرور خود تماس بگیرد و از او بپرسید آیا آپاچی سرور دارای ماژول mod_rewrite است یا خیر؟ همچنین آیا از فایل .htaccess پشتیبانی می کند؟

بعد از آنکه مطمئن شدید نیازمندی های مورد نظر شما وجود دارد به برنامه وبلاگ یا هر برنامه ای که در وب برای انتشار محتوا استفاده می کنید مراجعه کنید و ببینید آیا می تواند url های زشت را باز سازی کند. مثلا برنامه های مانند وردپرس یا مدیاویکی از چنین قابلیتی برخوردارند. وردپرس به طور خود کار می تواند فایل .htaccess را برای این منظور بازسازی کند. حتی اگر هم نتوانست وردپرس متن لازم برای این کار را در اختیار شما قرار می دهد تا در فایل  .htaccess قرار دهید.

در مدیاویکی کار کمی دشوارتر است. اول اینکه باید فایل تنظیمات ویکی را دستی تغییر دهید. دوم آنکه نحوه دسترسی به پی اچ پی هم در نوع سرورهای فرق دارد. مثلا برخی از سی جی آی و یا آپاچی استفاده می کنند. تنظیم کردن مدیاویکی با آپاچی بهتر است تا نوع سی جی آی. تولید کنندگان مدیاویکی هم چنین تاکیدی دارند که بهتر است از آپاچی استفاده شود.

شما می توانید برای مطالعه دقیق تر درباره بهبود url های زشت به سایت برنامه مورد نظر مراجعه کنید. در زیر برخی از این سایت های قرار داده شده است. چون من کار با سرورهای ویندوز را آنچنان بلد نیستم بنابراین فقط به ذکر آدرس مقاله رسمی آی آی اس اکتفا می کنم. چنانچه مشکلی در این زمینه داشتید می توانید در بخش نظرات بنویسید.

1.http://learn.iis.net/page.aspx/460/using-url-rewrite-module/

2. http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/core.html#options

3.http://codex.wordpress.org/Glossary#mod_rewrite

4. http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks

http://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Short_URL

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. نام و نشان بلوچ

    شستونی بلوچ

    [email protected]

    هر ملت یا قوم یا گروهی از مردم دارای خصوصیات ویژه ای همانند زبان و فرهنگ می باشند. چنانچه بخواهیم این گستره را بطور ویژه بیان نمائیم، می توان گفت که گروه متمایزی از مردم، صرف نظر از این که آنان را قوم و یا ملت بنامیم، دارای فرهنگی ویژه با آداب و رسوم، روابط و مناسبات اجتماعی خاص خودشان هستند که طبیعتآ آنها را با مردم، اقوام و ملل دیگر متمایز می سازد. گر چه مقولاتی همچون قوم، ملت، فرهنگ، مناسبات و روابط اجنماعی دارای مفاهیم مختلفی از دید مردم شناسان و جامعه شناسان هستند و چه بسا سیاسیون نیز برداشتهای ویژه خاص خودشان را داشته باشند، نگارنده این سطور آگاهانه ارجحیت خاصی در کاربرد این مفاهیم ندارد و بر این اساس، تلاش من تنها اهمیت مقوله “نام و نامگزاری” در میان ما بلوچان است.

    ادامه مطلب را در وبلاگ “بلوچی نام و نشان” بخوانید.
    Ey nobehtaankey dega bahrey a teh weblog e mon bwaanneyt.
    http://balochinames.blogspot.com