اینترنت ,ماست فروش , ردهت و فدورای ایرانی

داستان دسترسی ما به ایرانشهر واقعا بسیار جالب است. امروز وقتی به یکی از خدمات دهنده های اینترنت تماس می گرفتم بعد از پاس کاری های فراوان به یک نفر که فرق هنداونه و پورت را نمی دانست حرف زدم. هر چه به این آقای  محترم توضیح می دادم که آقا این پورت برای کاربران لینوکس حیاتی است و برای اتصال با سایر کاربران موجود در اینترنت باید به آن دسترسی داشته باشند ولی ایشان در افاضات خود می فرمایند ما فقط مسئول فراهم آوردن اینترنت به شما هستیم. در آخر با لحنی بی ادبانه خداحافظی کرد. شخص مورد بحث ناراحتی های دارد که بنده از آنها کمابیش مطلع هستم. اولین آنها خرابی گسترده در کش سرور او است. این خدمات دهنده محترم نمی داند که کارتهایی که تولید کرده است دارای مشکل اساسی هستند.

زمانی  به وب سایت آنها مراجعه کردم تنها چیزی که گیرم آمد خنده بود. یک صفحه ساده پر از خطاهای بچگانه و حتی غلط های املایی. چند بار به آنها گفتم برادر این چیزها را درست کنید حداقل املای کلمات را درست بنویسید مثلا تبلیقاتدیگر چه نوع صیقه ای است. اگر کسی نداند فکر می کند تصور می کند همه در ایرانشهر سواد اکابری دارند.

مشتری محوری اولین اصل در تجارت است. من همین چند روز وقتی با کارمندان ردهت تماس می گرفتم و از آنها برای مشکلی که برای فدورای ایران پیش آمده بود راهنمایی می خواستم آنها به ادب و متانت خاصی جواب می دادند و فرد مخاطب بارها برای دیر شدن جواب اظهار تاسف می کرد (Thank you Tom). حال برخوردهای آنها را مقایسه می کنم به این نتیجه می رسم که ما باید همیشه در همین نقطه صفر بمانیم ولی آنهایی که اصول را راعایت می کنند در قله هایی ترقی سیر می کنند.

دومین نکته ای که باید به آن اشاره کنم بحث تخصص است. همه  می دانیم برای آن که شما در کاری به بهترین نحو پیشرفت کنید اولین اصل داشتن مهارت و دانش در زمینه کاری مربوطه است. برخی کسانی که در این شهر به شغل ای اس پی مشغول کند که کوچک ترین سر رشته ای از اینترنت و مخابرات و نگهداری سرورها ندارند. مثلا یکی از آنها ماست فروش بوده است که شرایط زمانه او را به ای اس پی دار تغییر داده است. حالا کارمندان و متصدایان شرکت های بزرگی مانند ردهت (Redhat ) را مقایسه کنید. همه آنها چه در بالاترین رده ها تا پایین ترین رده دارای دانش فنی درباره شغل مربوطه خود هستند. حداقل آنهایی که من با آنها سرو کار دارم به این گونه هستند.

گزارش دومی که می خواهم در اینجا ارائه دهم مربوط به جامعه فدورای ایران است. ما برای فدورای ایران برنامه های زیادی داریم. اولین برنامه سامان دهی امور کاربرای و بهبود امور مربوط است. یکی از دوستان ظاهران دامنه ای را برای انجمن فدورای ایران به ثبت رسانده است ولی متاسفانه مراحل مورد نظر ردهت برای ثبت دامنه مورد نظر به دقت طی نشده است. به عبارت دیگر نام فدورا و نشان های تجاری آن همه متعلق به شرکت آمریکایی ردهت است. بنابراین استفاده از نام و نشان فدورا باید با اجازه و گواهی شرکت ردهت باشد.دوستان ما در ایران بدون در نظر گرفتن ظوابط قانونی اقدام به ثبت نامی کرده اند که شامل کلمه فدورا می باشد. ما برای اینکه این کار جامعه فدورای ایران جنبه قانونی و حقوقی شایسته ای داشته باشد با هیئت مدیره فدورا تماس گرفتم تا آنها موضوع را به نحو مقتضی بررسی کنند. امیدوارم به زودی اخبار خوبی در این زمینه به انجمن ارائه دهیم.

موضوع بعد درباره فدورا ایجاد انعکاس (mirror) برای برنامه های فدورا در ایران است. به کمک یکی از دوستان در تهران در صدد بر آمدیم با همکاری یکی از آی اس پی های تهران سروری ایجاد کنیم و آنها اتصال به اینترنت را برای این سرور را با سرعت بالا مقدور نمایند. در این بین دو مشکل حقوقی و فنی وجود دارد.

مشکل حقوقی مربوط به قوانین تجاری آمریکا می شود و به طبع شرکت ردهت که در آمریکا قرار دارد باید برای فعالیت های حقوقی و تجاری تابع آنها باشد. در تماسی که با مسئول حقوقی فدورا داشتم از او درباره ی مسایل حقوقی برای کاربران ایران تقاضای راه حل نمودم. برای ایجاد انجمن در ایران برای کاربران فدورا و همچنین استفاده از نرم افزارهای تولید این شرکت منعی وجود ندارد. به عبارت دیگر از نظر ردهت و فدورا ما می توانیم برای کاربران فدورا در همه جهان که به زبان فارسی سخن می گویند کمک و راهنمایی فراهم کنم و این مسئله هیچ اشکال حقوقی در بر ندارد. مشکلی که در این بین وجود دارد مسئله انعکاس سرور در ایران است. برای این موضوع قرار بر این شد که مسئول حقوقی فدورا مسئله را بار دیگر با ردهت کنترل کند. تا به حال هنوز خبری به ما داده نشده است.

مشکل فنی در انعکاس سرور خرید تجهیزات سرور است. ما تا به حال توانسته ایم مشکل اتصال سرور را به اینترنت به لطف برخی از دوستان حل کنیم. البته اتصال های موجود در ایران سرعت کمی دارند امیدوارم فدورا با این مسئله به دیده ی اغماض برخورد کند چون استثناهایی برای کشورهایی با اینترنت با سرعت پایین وجود دارد. ما امیدوارم بتوانیم به کمک افراد علاقه مند و شرکت های پشتیبان مسئله خرید تجهیزات سروری را حل کنیم.

For readers from the Fedora Planet:

If you can’t understand the language of mine don’t be disturbed. I’ll write an extract of my post here.

In this post I am trying to give a report to my community about what’s going on between us and Fedora. My report consists of two main factors. One of them is about running a mirror for Fedora in Iran and the next one is about obtaining a license for our website belonged to the community. We hope to find a solution for these problems .

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه

  1. Wow, great! It’s nice to see that we are going to be more official 🙂 Thanks for working in this area. Also, it’s nice to see an Iranian Fedora mirror. (I really hope we can have an official mirror).
    But just a question, will it be really faster than other mirrors for Iranians?
    !!