آخرین هفته های سال تحصیلی

اولین ماه های سال خورشیدی برای ما معلمان پایان سال تحصیلی را به ارمغان می آورد. این هفته های آخر برای ما بسیار دشوار است. باید حتما کتاب ها را به اتمام برسانیم. با تعطیلات خواسته و ناخواسته ای که در طول این سال تحصیلی برای ما بارها پیش آمد متاسفانه شتاب بی سابقه ای باید به کار می بردیم تا به سرفصل های برنامه ریزی شده برسیم.

خوشبختانه امسال نیز به تدابیری که باید به کار می بریدم این فاصله های ایجاد شده توسط تعطیلات مشکلات حادی ایجاد نکرد. از هفته سوم اردیبهشت در اینجا امتحانات شروع خواهند شد. در این چند هفته آخر تمام تلاش ما صرف آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات می شود.

یکی از مشکلات  که در این سیستم آموزش محرز است عدم وجود یک برنامه آموزشی مدون است. اولین و شاید اساسی ترین اصلی که در هر سیستم آموزی به آن اهمیت داده می شود مقوله برنامه ریزی و تقویم آموزشی است. این جریان متاسفانه در سیستم آموزش و پرورش ایران به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. نداشتن تقویم آموزشی اختلالاتی حادی در برنامه ریزی های آموزشی ایجاد می کند. مثلا ما معلمان در آغاز سال تحصیلی نمی دانیم دقیقا چه هنگامی امتحانات نوبت اول و دوم برگذار خواهند شد. تنها بنای برنامه ریزی ما برای مسایل آموزشی و طراحی برنامه های درسی اطلاعات تقریبی از تجارب سال های پیشین است. مثلا برای نوشتن طرح درسی سالانه ما همیشه این مشکل را داریم و دلیل آن مشخص نبودن آغاز و پایان دقیق سال تحصیلی و رویداد های مهم است. امیدوارم که این معضل بزرگ با مطالعه و برنامه ریزی های کارشناسی حل شود.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *