چرا و چگونه می نویسم؟

در سال ها متمادی بارها به فراخور موقعیت و زمان و رویدادها در وبلاگ خود مطالبی را نگاشته ام. در مراحلی از نوشتن در وبلاگ ها مجبور بودن به خاطر مسایل فنی و برخی موارد غیر فنی جایگاه انتشار این نوشتار ها را تغییر دهم. آخرین مقصد من وبلاگی به نام و نام خانوادگی با قدرت از برنامه قدرتمند وردپرس می باشد.
در این تغییر جایگاه ها همیشه به نکاتی در نوشتن مطالب دقت می کردم. سعی می کنم شیوه نگارش و جمع آوری این مطالب را در این نوشته تا حدودی تشریح کنم. در نگاهی اول به مطالب موجود در این مجموعه شاید این گمان را ایجاد کند که دامنه پوشش مطالب بسیار گسترده است. این گستردگی شاید به  بی برنامگی یا درهم ریختگی فکر نویسنده تعبیر شود. اما در واقع این گونه نیست. در طرحی که برای این وبلاگ برای تولید محتوا و نگارش مطالب در نظر گرفته شده است، مطالب بر اساس زبان نوشتار به سه دسته عمده تقسیم می شود: فارسی – انگلیسی و بلوچی. این ها زبان هایی هستند که من می تواند با مخاطبانم با گفتار و نوشتار ارتباط برقرار کنم. بر اساس بررسی آماری که از بازدید کنندگان سایت به دست آمد، من متوجه شدم که بیشترین مخاطبان من از کشور ایران هستند. برای آنکه به نیاز این جمع کثیر که در ماه بیش از هزاران بازید کننده است پاسخ داده شود، زبان فارسی در تهیه بیشتر مطالب زبان غالب است.
به توجه به اینکه من در مسایل لینوکس و به خصوص فدورا مواردی را گاهی در این وبلاگ منتشر می کنم، زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی در نوشتن این گونه مطالب به کار می رود. چون مطالب برای مردم فارسی زبان نیز قابل استفاده باشد من تشخیص دادم که این نوشتارها به فارسی نوشته شود که در آنها خلاصه ای به انگلیسی نیز ارائه شود.
زبان بلوچی سومین بخش از نوشتارهای این وبلاگ را تشکیل می دهد.هدف از نوشتن به زبان بلوچی در این وبلاگ بیشتر تولید محتوای بلوچی در دنیا وب و اینترنت است. متاسفانه زبان بلوچی از مهجورترین زبان ها در این وادی است. من برای اینکه تمرینی برای نوشتن به زبان بلوچی داشته باشم و در عین حال مخاطبان بلوچ که زبان مادریم هست را خطاب قرار دهم هر از گاهی نوشته ای به زبان بلوچی نیز در وبلاگ قرار می دهم
تحلیل محتوایی نوشتارها
در جستجوهایی که در گوگل صورت می گیرد و برخی از آنها به وبلاگ من راهنمایی می شود نکته مهمی وجود دارد. تنوع در نوشتارها بسیار بالا است. شاید یکی از محدود وبلاگ های شخصی باشد که مطالب متنوعی به زبان های گوناگون در آن یافت می شود که همه ی این نوشته های توسط یک نفر تهیه می شوند. تنوع در مطالب ارائه شده نشانگر دو مطلب بسیار مهم است. علاقه من به موضوعات گوناگون اجتماعی، علمی ، تکنولوژیکی و دینی باعث می شود که بسته به زمان و موقعیت نوشته درباره هر کدام از موارد ذکر شده داشته باشم.
بنده به عنوان فردی از جامعه بشری نقطه نظراتی درباره مسایل گوناگون دارم. همیشه سعی می کنم برخی از آنها را در این وبلاگ برای مخاطبانم بیان کنم. آن چه را که من به عنوان مقاله، نوشته یا هر قالب دیگری که عرضه می کنم به عنوان مواد اولیه برای مصارف دیگر است. به عنوان کسی که در مسایل آموزشی درگیری می باشم سعی می کنم درباره مسایل جاری آموزشی کشور نظرات خودم را بیان کنم که این نظرات می توانند موضوع تحقیق درباره اینگونه مسایل قرار بگیرند.
یکی از علاقه مندی های من مسایل زبانی است. با توجه به پیش زمینه قبلی دانشگاهی سعی می کنم درباره زبان های بشر همیشه مطالعه کنم و آن دانسته ها را در زبان مادری خویش تطبیق دهم. بسیاری از نوشته های که به زبان بلوچی یا فارسی در این باره بوده اند جنبه مواد خام تحقیقاتی دارند. کسانی که علاقه مند به دانستن درباره زبان بلوچی و تحقیق درباره ی آن هستند می توانند از نوشتارهای خام بنده درباره مسایل زبانی در زبان بلوچی و پیدا کردن دیدگاه کلی درباره این زبان استفاده کنند. البته همانگونه که بارها تاکید کردم مطالبی از این قبیل دارای شاخص های دقیق علمی نیستد. هرچند در نوشتن آنها دقت فراوانی صرف شده است. افراد می توانند این نوشته ها برای آغازی تحقیقی درباره مطالب مطرح شده در هر مقاله استفاده کنند.
درباره مسایل آی تی و دنیای مجازی برداشته های من از مسایل جاری در این جهان گسترده است. این نوشتارهای بیشتر جنبه راهنمایی برای افراد متوسط به بالا را دارند. برخی نقدها یا رویداد نگاری ها درباره مسایلی مانند کدباز و لینوکس در میان این نوشته ها قرار دارند. چون من در زمینه استفاده از سیستم عامل کدباز و نرم افزارهای آزاد فعالیت می کنم قطعا به افراد در این نوشته های استفاده از آنها را توصیه کرده ام. یکی از فعالیت های من در این زمینه ترجمه فنی برنامه های دنیا کدباز است. من در پروژه های ترجمه زیادی به عنوان داوطلب فعالیت دارم. حضور من در این پروژه ها و نوشته درباره آنها زمینه را برای فعالیت دیگران و پیوستن افراد به این گونه طرح ها تا حدود زیادی تسهیل می کنم. نوشتن از مسایل و مشکلات پیش رو چشم انداز روشنی برای کسانی که در آغاز راه هستند را ترسیم می کند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *