مدیاویکی

ویکی مدیا چیست؟
در دنیا اینترنت یکی از مهمترین سایت های مرجع که بیشتر کاربران با آشنایی دارند ویکی پدیا است. این دانشنامه یکی از سایت های مرجع دنیا است که به زبان های مختلف توسط کاربران در سرتاسر دنیا نوشته و ویرایش می شود. این دانشنامه و سایت های جانبی آن همه بر روی برنامه مدیاویکی کار قرار گرفته اند. امروز قصد دارم درباره این برنامه توضیحات مختصری ارائه دهم. امیدوارم این نوشته برای همه از جمله دارندگان سایت ها و کسانی که مایل به راه اندازی سایتی با چنین برنامه هستند مفید واقع شود.
مدیاویکی برنامه است آزاد و رایگان که تحت اجازه نامه گنو منتشر می شود. همه می توانند یک نسخه رایگان از این برنامه را از سایت رسمی آن دانلود کرده و در هر کجایی که می خواهند استفاده کنند. از مدیاویکی برای یک سایت ساده با بازدید کننده های محدود تا سایت های بزرگی مانند ویکی پدیا می توان استفاده کرد. این برنامه بسیار قدرتمند است. مدیاویکی از پی‌اچ‌پی و مای‌ اس‌کیو‌ال برنامه پردازش و ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. در برخی موارد می توان حتی از پستگر‌اس‌کیو‌ال برای ذخیره سازی دیتا استفاده کرد ولی به طور پیش فرض دیتابیس آن مای‌ اس‌کیو‌ال است. کاربران بدون داشتن دانشی درباره ی اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس می توانند به راحتی صفحات ایجاد کرده و آنها را اصلاح کنند. مدیاویکی در صفحاتش از ویکی متن استفاده می کند. کاربر با وارد کردن متون ساده و یا ویکی متن ها می تواند صفحات گوناگونی تولید کند که دورون داد با برون دادی که مدیاویکی تولید می کند بسیار متفاوت است. همین تنوع در سطح استفاده از مدیاویکی را به یکی از قدرتمند ترین برنامه های ویکی ساز تبدیل کرده است. هر چند برنامه های ویکی سازی مانند موین موین نیز از ویکی متن های استفاده می کنند ولی مدیاویکی با در اختیار قرار دادن ابزارها و امکانات در کنار سادگی در استفاده و راه اندازی باعث مزیت نسبی این برنامه بر دیگر ویکی سازهای دنیا شده است. استفاده ویکی پدیا و سایت های مشابه آن در سطح وسیع با کاربران میلیونی و در دسترس بودن همیشگی آن سایت های مبتی بر مدیاویکی مهر تاییدی بر توانایی های مدیاویکی است.
مدیاویکی چگونه کار می کند؟
هنگامی که کاربر یک صفحه را اصلاح می کند و تغییرات را برای ذخیره سازی در دیتابیس به سرور می فرستد مدیاویکی نسخه جدیدی از آن صفحه را بدون آن که نسخه قبلی را پاک کند، ذخیره می کند. این قابلیت تولید نسخ مختلف از یک صفحه باعث می شود کاربران بتوانند روند تدریجی تکامل هر مقاله را پیگیری کنند و هر نسخه به نسخه دیگر مقایسه کنند. کاربران حتی می توانند تغییرات ایجاد شده در هر مرحله را به هر مرحله ای که می خواهند برگردانند. در ساختن صفحات ویکی می توان از چندرسانه ای ها و تصاویر  بهره جست. به طور کلی مدیاویکی در یک طیف گسترده از یک صفحه ساده که فقط شامل متن تا صفحات دارای جداول و تصاویر تولید می کند.
با توجه به نوع تنظیماتی که در فایل تنظیمی مدیاویکی قرار داده شده است کاربران می توانند با داشتن و یا نداشتن نام کاربری صفحات یک ویکی را اصلاح کنند. مثلا در ویکی پدیا این امکان وجود دارد که کاربر بدون داشتن نام کاربری صفحات را تغییر دهد که در این صورت آدرس آی‌پی او به عنوان تغییر دهنده صفحه ذخیره می شود. هنگامی که کاربر با نام کاربری خود وارد ویکی می شود در هنگام تغییر هر نوع صفحه ای نام او به عنوان نویسنده آن نسخه در تاریخچه آن صفحه ذخیره می شود. برخی سایت ها برای آن که جلوی خراب کاری های افراد ناشناس و روبات های مخرب را بگیرند از دسترسی اصلاح صفحات را محدود به کاربران ثبت نامی خود می کنند که این کار مزایای خود را دارد. یکی از مزایای مدیاویکی داشتن هسته و افزونه هایی است که به آن کارایی های دیگر اضافه می کنند. شما با افزودن افزونه ها به مدیاویکی به هسته اصلی می توانید عملکرد مدیاویکی را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید.
نصب مدیاویکی
برای نصب مدیاویکی باید سرور حداقل های زیر را داشته باشد:
۱. وب سروری مانند آپاچی یا آی‌ای‌اس
۲. پی‌اچ‌پی ۵ یا بالاتر
۳. پایگاه داده مای اس‌کیو‌ال یا پستگر‌اس‌کیو‌ال
راهنمای سریع نصب
برای نصب مدیاویکی باید یک نسخه از مدیاویکی را در سرور خود قرار دهید. سپس از طریق مرورگر به آن مسیر وارد می شود. (http://test.com/mediawiki) در آنجا باید بر روی آن لینکی که در آن صفحه است کلیک کنید تا به صفحه نصب مدیاویکی وارد شوید. در آن صفحه باید اطلاعات لازم برای نصب مدیاویکی و ذخیره آنها در فایل تنظیمات آن وارد کنید. شما باید قبل از نصب مدیاویکی یک پایگاه داده مخصوص مدیاویکی ایجاد کرده باشید تا در هنگام نصب آن اطلاعات را در آنجا وارد کنید. چنانچه همه اطلاعات وارد شده درست باشند سیستم در آن به شما پیام نصب موفقیت آمیز مدیا ویکی را نشان می دهد و از شما می خواهد فایل تولید شده که حاوی تنظیمات مدیاویکی است را به مسیر اصلی مدیاویکی انتقال دهید. چنانچه همه این کارها را به درستی انجام دهید در مراجعه به مسیر اصلی ویکی خودتان مشاهده خواهید کرد که مدیاویکی نصب شده و صفحه اصلی آن به طور پیش فرض تولید شده است. اکنون شما نیز دارای یک ویکی هست.

در همین زمینه:

برای بهترکردن لینک ها

سایت مدیاویکی

راهنمای نصب

تنظیم

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از مطلبی که نوشته بودید
    آیا ممکن است در مورد ادیتور هایی که برای ادیت کردن متون می توان استفاده کرد هم مطلبی بنویسید
    ممنون