خورشید گرفتگی

aks

دیروز صبح خیلی زود از خواب بیدار شدم. قرار بود یکی از مهمترین اتفاق های این چند سال اخیر حادث شود. تقریبا حدود ساعت ۶ صبح به بام خانه رفتم تا خورشیدگرفتگی را تماشا کنم. همانگونه که در اخبار رسانه ها نیز گفته شد، این گونه خورشید گرفتگی تا سال های سال دیگر تکرار نخواهد شد. من هم برای آنکه این حادثه را از دست ندهم صبح زود بر بام خانه رفتم.

اول که رفته بودم خورشید  در حال طلوع بود. رفتم پایین برای آنکه برای دیدن خورشید با مشکل مواجه نشوم یک عکس رادیولوژی قدیمی پیدا کردم. آن زمان که  به خورشید نگاه می کردم نیمه پایینی خورشید را لکه ای سیاه رنگ پوشانده بود. خورشیدگرفتگی چند دقیقه بیشتر طول نکشید و بعد به آرامی آن لکه ناپدید شد. من با گوشی تلفن همراه چند عکس از این رویداد گرفتم که چندان با کیفیت نبودند.

خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی برای ما چندان تازگی ندارد چون بارها این رویداد را دیده بودیم. سال ها قبل خورشید گرفتگی کاملی در اینجا روی داد. آن سال به ناگهان همه سطح خورشید توسط ماه پوشیده شد. در میانه روز به ناگاه همه جا تاریک شد. آن اولین خورشید گرفتگی کاملی بود که من دیده بودم. در آن روز به یاد دارم که گوسفندی که در آنجا بود به هنگام گرفتگی کامل شروع به جست و خیز کرد.

از دیگر خاطره های این چنینی ماه گرفتگی کامل را که سال ها پیش اتفاق افتاده بود را به خاطر دارم. آن ماه گرفتگی مدت زیادی به طول انجامید. سطح ماه به آرامی با سایه ای تیره پوشیده می شد تا آن که بعد از ساعاتی کاملا در تاریکی فرو رفت و این وضعیت تاریک مدت کمی نیز به طول انجامید.

از دیگر رویدادهای این چنینی رد شدن سیاره زهره از کنار خورشید بود. در آن روز من در دانشگاه بودم. آن روز دانشجویان رشته فیزیک با تجهیزات فنی تصویر این رویداد را بر روی پرده ای سفید رنگ انداخته بودند که همه می توانستند رد شدن زهره را از کنار خورشید که شبیه نقطه ای گرد سیاه بود را مشاهده کنند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *