به روزرسانی فدورا ۱۲

روز گذشته دی‌وی‌دی سفارش داده شده از سایت سیتو به دستم رسید. این بسته شامل یک نسخه ۳۲ بیتی فدورا ۱۲ و دیسک لایو فدورا گنو بود. در ابتدا کمی با دیسک لایو فدورا ۱۲ را آزمایش کردم. چیز جالبی به نظر می رسید. همانگونه که وعده داده شده بود تغییر خوبی در آن انجام شده است. هر چند برای آزمایش کارایی یک سیستم عامل دیسک لایو چندان مناسب نمی باشد ولی برای کسانی که اطلاعات مهمی دارند و نمی خواهند آنها را در اثر اشتباه در نصب از دست به دهند گزینه ی مناسبی است. در به روز کردن فدورا به نسخه ۱۲ دچار تردید بودم چون فکر می کردم همانند قبل ممکن بود کدک های صوتی و تصویری را به خاطر به روزرسانی از دست بدهم. به هر حال دل به دریا زدیم و به پیش رفتیم.
ابتدا دی‌وی‌دی را وارد درایو کردم و سیستم بوت شد. وارد گزینه به روزرسانی سیستم شدم. آناکوندا به خوبی نسخه قبلی را که بر روی سیستم بود تشخیص داده بود. دوره قبل آناکوندا دچار ایرادات متعددی بود که اکنون برخی از آنها رفع شده اند. مثلا در به روزرسانی قبلی به نسخه ۱۱ من دچار مشکلاتی شدم که مجبور شدم همه لینوکس را بار دیگر نصب کنم. چون من بارها در به روزرسانی های نسخ مختلف لینوکس دچار مشکلاتی شده بودم بنابراین درایو لینوکس را از سایر درایوها از جمله درایو خانه جدا می گذارم که اگر هر ایرادی در لینوکس به وجود بیاید و قابل حل شدن به روش متداول نباشد چنانچه از روش نصب مجدد استفاده کردم به راحتی فقط لینوکس را نصب کنم و از درایو خانه و سایر درایوها مجزا به عنوان پشتیبان استفاده کنم.
یکی از چیزهای که واقعا مرا متعجب ساخت کار کردن کدک ها صوتی و تصویری بود که برای فدورا ۱۱ نصب شده بودند. بسیار از برنامه های که از طریق دی‌وی‌دی جانبی فدورا ۱۱ نصب شده اند هنوز کار می کردند. مثلا یامکس یا پی‌او ادیت که من روزانه با آنها به طور مداوم کار می کنم. الان بودن کم شدن برنامه ای از برنامه های قبلی سیستم به خوبی کار می کند. تنها مشکل من در حال حاضر برنامه پیام رسانی آنی ایمپثی است. حتی در نسخه لایو برای من این مشکل پا بر جا است. مشکل از این قرار است که این برنامه به هیچ وجه برای من آنلاین نمی شود. پس مجبور شدم از پجین استفاده کنم.
یکی از چیزهایی که من در طول نصب خوشحال و شگفته زده کرد بودن زبان فارسی در آناکنودا بود علیرغم کامل نبودن ترجمه آن است. این به خودی خود خبر خوبی برای طرح بین المللی سازی فارسی در فدورا است. چون معمولا زبان های که به طور کامل ترجمه شده باشند در لیست زبان ها آناکوندا قرار می گیرند.
در زمینه افزودن درایور گرافیک برای کارت های ان‌ویدیا هم  این نسخه پیشرفت خوبی داشته است. من که از درایور خود ان‌ویدیا استفاده می کرد با این درایور دچار مشکل شد و مجبور شدن فایل تنظیم Xorg را بردارم که درایور پیشفرض خود فدورا کار کند.
برای اطلاع از ویژگی های نسخه ۱۲ به اینجا مراجعه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه