Parsidora

بعد از مدت ها ظاهرا پروژه تولید یک لینوکس مبتنی بر فدورا به واقعیت نزدیکتر می شود. از زمانی که با فدورا آشنا شدم همیشه می خواستم نسخه فارسی شده و یا تغییر یافته به گونه ای که برای کاربران ایران قابل استفاده تر باشد داشته باشیم. بعد از مسایل قانونی و حقوقی که ما با فدورا و ردهت داشتیم که در جریان برخی از آنها در این وبلاگ بوده اید، تصمیم ما برای ساخت چنین لینوکسی جدی تر شد.
من با چند نفر از متخصصین امر گفتگویی داشتم و برخی از آنها آمادگی خود را برای این کار اعلام کردند. اما چون تولید یک لینوکس دیگر جدا از فدورا و از همه مهمتر داشتن سرورهای قدرتمند کمی ما را دچار تردید کرد که آیا می شود چنین کاری را به طور اختصاصی انجام داد؟ پس تصمیم بر این شد که از ظرفیت های قانونی  و فنی موجود در فدورا برای ساخت چنین لینوکسی استفاده شود.
مدتی گذشت من برخی ظرفیت های موجود در قانون های موجود در فدورا را بررسی کردم. در برخی موارد از نظرات تام کالوی و پل فریلدز جهت تطابق با قوانین فدورا و ردهت استفاده کردم. برخی از آنها راهگشا بودند.
با برخی از دوستان در انجمن فدورا ایران تبادل نظر کردیم. بعد از مدتی که من این موضوع را کمتر دنبال کرده بودم در یکی از مباحث انجمن هدایت وطنخواه درباره فدورای مخصوص ایرانیان سخن گفته بود، بار دیگر باید به سراغ این پروژه می رفتم. پس در چند مورد با هدایت تماس گرفتم. پس برای اینکه این روند سرعت بیشتر می گرفتم باید در انجمن فدورای ایران مطرح می شد.
برای این کار نظرخواهی برای نام این شبه توزیع ( یا رمیکس) انجام شد. از بین نام های پیشنهاد شده نام پارسیدورا ( parsidora) بیشترین رای را کسب کرد.
بعد از انتخاب نام باید برای پارسیدورا یک لوگوی مناسب انتخاب کنیم. از برخی دوستان طراح خواستیم در این زمینه با ما همکاری کنند که آقایان روزبه شفیعی و حسین کیانی قول ها جهت مشارکت در زمینه گرافیکی این پروژه داده اند. امیدوارم به زودی لوگو و آیکون ها توسط این دوستان آماده شود.
پارسیدورا همچنین دارای سایت مستقلی است که زحمت میزبانی آن را محسن سعیدی بر عهده گرفته است. امیدوارم در چند روز آینده ویکی سایت را به طور آزمایشی راه اندازی کنیم.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *