ماشاءالله بامری

ماشاءالله بامری متولد ۱۳۳۰، فرزند خدابخش، متولد و ساکن ایرانشهر، کارمند ادارهٔ برق است . از کودکی آموختن دهلک را شروع کرد و به خوانندگی پرداخت. او از استاد صاحب‌داد پدر پیربخش صاحب‌داد نوازندهٔ قیچک و خواننده و رمضان کشاورز کردی‌خوان مشهور بلوچ به عنوان پیشکسوتان یاد می کند . از سال ۱۳۴۹ با ادارهٔ فرهنگ و هنر همکاری و در جشن هنر شیراز(سال ۱۳۵۲) شرکت داشت و آهنگ‌های «چاپ زنئی براتان» و «نلیا مرو» را برای طراحی بالهٔ «موریس بژار» ساخت. او گروه موسیقی ایرانشهر را با سال ۱۳۶۹ تشکیل داد و در جشنواره‌های نی‌نوازان، موسیقی حماسی، آیینه و آواز، فجر، ذکر و ذاکرین و موسیقی نواحی کرمان شرکت کرد و مقام نخست را به دست آورد و در کشورهای فرانسه، آلمان، امارات عربی، ونزوئلا، هلند و ترکیه به هنر‌نمایی پرداخت است. بامری از مشهور‌ترین خوانندگان «سوت» یا ترانه‌های مردمی بلوچستان به شمار می رود که سعی در اجرا به سبک قدیم دارد.

برداشتی از نوشتهٔ رقص‌های نواحی ایران – با کمی ویرایش

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه

  1. سلام جناب دانشور
    ممنون از تذکرتان.ولی کل مطلب کپی شده ولی وقتی تو قالب بلاگفا مییاد به این صورت پیست میشه. در ضمن تمام مطلب توسط خودم ویراش شده اگه ملاحظه کنید کلی با متن اصلی تفاوت داره.
    As for being a genious ( nokhbeh) I should say I do not beleive to be a genious but it was the kind of friends to add me with those who were real educated.
    best of wish

  2. سلام اقای دانشور من ارمان عامری هستم محقق موسیقی و نوازنده سرود (چنگ)
    با تشکر از مطالب خوبت می خواستم چنتا خواهش داشتم
    اول اینکه در مورد شخص پیر بخش صاحب داد هم مطلب جم کن تا با کمک هم تو ویکی پدیا بنویسیم. چون من هم اطلاعات خوبی در موردش دارم ولا کامل نیست
    در مورد فیض محمد هم خوب نوشته بودی ام من با اجازه از شما اصلاحاتی روش انجام دادم
    چون بهتر میدونی که نوشته های علمی باید دقیق باشن بعضی جاهاشم باید با کمک همکامل تر کنیم رو بعضی قسمتها هم شک دارم که تو پرانتز گزتشتم

    فیض محمد بلوچ موسیقیدان و (شاعری؟) خوش ذوق و آشنا به فنون ادبی و زبان، سندی، بلوچی و اردو است.

    در حدود سالهای ۱۲۹۰تا۱۲۹۱در روستای قصرقند از توابع شهرستان نیکشهر دیده به جهان گشود .

    فقر حاکم بر جامعه ان روز بلوچستان ,سبب شد که برای ادامه کار به بندر کراچی برود و مدت ها در انجا اقامت گزیند شهرت او در موسیقی و خوانندگی است.

    در مکران بلوچستان به عنوان شاعر و موسیقیدان قرن بیستم موسیقی اصیل بلوچی مشهور است از استادان او در زهیروکها (مقام های آوازی و ریتمیک که غمناک می باشند ) “ملا رمی” و در سرود و تمبورک , “الهدادلاشاری” را می توان نام برد.

    از او اشعاری به سندی و اردو باقی مانده است؟

    فیض محمد به کشور های مختلف جهان چون کره جنوبی ,روسیه, مراکش (کازابلانکا), اسپانیا, لبنان ,اردن, وامریکا به عنوان سفیر موسیقی بلوچستان اعزام شد.

    وی در سال ۱۳۶۱ دارفانی را وداع گفت و در کراچی به خاک سپرده شد.

    با من در ارتباط باش تا بتونیم در مورد همه موسیقی دان های بلوچ در اینترنت مطالب خوبی بنویسیم
    به امید دیدار
    عامری

  3. با سلام
    به نظرم نباید به این موضوع اینقدر منفی نگاه کنیم.ما بهتر ه به داشته هامون افتخار کنیم تا اینکه این موفقیتها رو کوچک بشماریم. ممکنه چند نفر با سهمیه در مقاطع بالاتر قبول شوند ولی قبول کن که قبولی در ارشد نوشتن پایان نامه و گرفتن دکترا و تخصص به این راحتی ها هم نیست.
    اگر هم نمایش بود بازم خوب بود تا باشه از این نمایشها باشه .هدف مهمه که ایجاد انگیزه تحصیلی در جوونها بوده.چند روز دیگه همه اسمها و عناوین رو فراموش می کنند ولی برای اعتبار شهر و تشویق افراد این نوع مراسم لازمه.
    موفق باشی