گزارش سفر به نمایشگاه کامپیوتر زاهدان

دوشنبه ۲۹ آذر:

صبح از ایرانشهر به سمت زاهدان حرکت کردیم. چون خستگی ناشی از رانندگی توان انجام کارهای آن روز را از من  می گرفت، تصمیم بر آن شد از اتوبوس استفاده کنیم. البته کمبود سوخت دلیلی دیگر برای این تصمیم بود. تقریباحوالی ظهر به زاهدان رسیدم. هوا آنجا نسبت به ایرانشهر سردتر بود. برای ما که از شهر گرمی مانند ایرانشهر می آمدیم آن هوا مانند یک زمستان سرد می نمود.با هماهنگی ها صورت گرفته دیگر دوستان روز قبل به زاهدان آمده‌اند. آنها شب قبل وسایل نمایشگاهی را با مشقت فراوان در غرفه مورد نظر چیده‌اند. بنا به گفته دوستان هوا آن شب ناجوانمردانه سرد بود و در سالن نمایشگاه آن شب هیچ وسیلهٔ گرمایشی وجود نداشت. هر چند روزهای بعد مشکل گرم کردن سالن کاملا حل شده بود.حدودا ساعت ۲ بعدازظهر با من تماس گرفته شد تا هماهنگی لازم برای رفتن به نمایشگاه جهت کمک به دوستان و شرکت در مراسم آغازین، انجام شود. وقتی به آنجا رسیدم همه غرفه‌داران مشغول آماده کردن وسایل خود برای چینش در غرفه‌هایشان بودند. هرکس  با چیزی مشغول بود. از گذاشتن وسایل تا چسباندن پوسترها و کاتالوگ های مختلف بر دیواره‌های غرفه هر کس سعی می کرد نمای بهتر از خدمات و محصولات خود عرضه کند.من سال‌های قبل در این نمایشگاه شرکت نکرده بود. دلایلی از جمله دور بودن مسافت ایرانشهر تا زاهدان و بودن این نمایشگاه در فصل سرد من را از آمدن به نمایشگاه منصرف می کرد. این نمایشگاه معمولا در تاریخ های برگزار می شد که من کمتر وقت می کردم از مدارس دور باشم. اما امسال بنابر درخواست دوستان تصمیم گرفتم هم به عنوان یک بازدید کننده و هم به عنوان یک عضو از این مجموعه در پنجمین نمایشگاه کامپیوتر زاهدان شرکت کنم. همانگونه که در پست های قبلی نوشته بود هدفم از شرکت در این همایش‌ها و نمایشگاه‌ها معرفی و گسترش فرهنگ نرم‌افزارهای آزاد و لینوکس است.روز اول افراد کمی به عنوان بازدید کننده شرکت کرده بودند. هر چند تعداد بازدیدها در روزهای آینده بیشتر و بیشتر می شد که این خود جای بسی امید بود. در شهر ظاهر مسئولین برگزار کننده تبلیغات نسبتا خوبی را انجام داده بودند. اما این اطلاع رسانی در اینترنت بسیار ضعیف بود. در جستجوی اینترنتی کمتر خبری درباره‌ٔ این نمایشگاه به چشم می خورد. در جستجوی اینترنتی فقط دربارهٔ نمایشگاه‌های قبلی خبری یافت می شد. این موضوع، عدم اطلاع رسانی، برای فعالین عرصه اینترنت و کامپیوتر بسیار وجهه خوبی ندارد. امیدوارم سال‌های آینده افرادی که مسئول این گونه نمایشگاه‌ها هستند در این زمینه اطلاع رسانی بهتر در اینترنت و سایت های مرتبط داشته باشند.

سه‌شنبه ۳۰ آذر:

نمایشگاه بعدازظهر ها برگزار می شود. صبح‌ها می توانستیم در شهر گشت و گذاری داشته باشیم. دوستان ما چون اولین بار بود در نمایشگاه زاهدان شرکت می کردند تجهیزات لازم برای نمایشگاه را به همراه نداشتند. باید آنها را در شهر جستجو می کردیم و سعی می کردیم تا بعدازظهر آنها را آماده کنیم. تراکت‌ها، بنرها و استندهای لازم که برای این منظور در نظر گرفتم را آن روز تقریبا توانستیم آماده کنیم.امروز ظاهرا افراد بیشتر از نمایشگاه اطلاع یافته اند چون مراجعه کنندهٔ بیشتری از دیروز داشتیم. هر کس با دانش و آگاهی گوناگون به این نمایشگاه مراجعه کرده بود. از دانشجویان رشته کامپیوتر تا افراد عادی که به دنبال رم و کارت گرافیک می گشتند امروز از ما سوالاتی می پرسیدند. ما نیز درباره تجهیزات شبکه و وسایل بی سیم به مراجعه کنندگان اطلاعاتی می دادیم. چندین نفر برای آی‌پی کمرا و انتقال داده ها به صورت وایرلس مراجعه کردند. در بین بازدید کنندگان چند نفر از مسئولین استانی نیز در غرفه حضور یافتند.چهارشنبه ۱ دی:امروز هوا سردتر شده است. باد سردی می وزد. ما قبل از آنکه به نمایشگاه برویم به سمت ترمینال می رویم. ظاهر بار ارسالی آقای توکلی بالاخره رسیده است. هر چند قرار بود صبح این بار به دستم برسد ولی ظاهرا ماشین با تاخیر چند ساعت به زاهدان رسیده است. تقریبا در ساعات آخر باز بودن انبار به آنجا رسیدم و وسایل را تحویل گرفتیم. چندین نفر دیگر هم برای تحویل بار خود آنجا بودند همه از گران شدن ناگهانی قیمت حمل بار بسیار متعجب بودند.امروز بنابر برنامهٔ قبلی قرار است دربارهٔ استانداردهای کیس و پاور از کسی از طرف گریس سخنرانی کند. برنامه حدودا ساعت ۶ بعدازظهر می باشد. امروز مانند دیروز بازدید کنندگان زیادی داشتیم. از بازدیدکنندگان امروز ظاهرا از مسئولین دیتای استان بودند. من درباره لینوکس پارسیدورا و نحوه تولید آن و برنامه‌های آتی آن توضیحاتی دادم. ظاهرا برای آنها عضویت یک نفر از این استان در تیم تولید کنندهٔ آن جالب بود. شاید کمتر کسی در این استان به سمت سوی استفاده از گنو/لینوکس رفته باشد. به همین خاطر بودن افراد مانند من در این استان حداقل چیزی عجیب می نماید.نمایندگان گرین در استان برای گسترش استفاده از کیس های استاندارد برنامه های داشتند. فردی که ظاهر از تهران آمده است درباره این استانداردها سخنرانی می کند. من چند دقیقه‌ای به آنجا می روم. در این سمینار به قید قرعه به یکی از شرکت کنندگان یک کیس گرین جایزه داده شد. به همه کسانی که در آنجا حضور یافته بودند لینوکس پارسیدورا و پارسیکس رایگان اهدا شد. این دیسک های اهدای دوست گرامی بهنام توکلی و سایت سیتو بود. امیدوارم این افرادی که دیسک‌های لینوکس پارسیکس و پارسیدورای رایگان دریافت کرده اند به جمع کاربران آنها اضافه شوند.

پنج‌شنبه ۲ دی:

امروز با توجه به این که آخر هفته است استقبال شهروندان بیشتر است. افرادی از سایر شهرهای استان  با در نظر گرفتن روز آخر هفته به جمع بازدید کنندگان پیوسته اند. علاوه بر شهروندان زاهدانی افرادی از ایرانشهر، زابل، سراون و سایر شهرهای استان به غرفه ما مراجعه می کردند. امیدوارم این گونه نمایشگاه‌های در سایر شهرهای استان نیز برگزار شود تا دستاوردهای استان سیستان و بلوچستان در این زمینه در همه شهرهای آن به نمایش گذاشته شود.ظاهرا کثرت افراد بازدید کننده مسئولین را مجاب می کنند که نمایشگاه را فردا صبح نیز برگزار کنند. در نظرسنجی از همه غرفه داران توافق شد که فردا صبح ساعت ۹ نمایشگاه دایر باشد.در ساعات آخر نیز افراد زیادی در سالن نمایشگاه حضور دارند که با خواهش های مکرر نگهبانان آنجا را ترک می کنند.

جمعه ۳ دی:

هوا هنوز سردی خود را دارد. با زنگ تلفن بیدار می شود. باید به سمت نمایشگاه بروم. اینبار دفعه آخر حضور خواهد بود چون باید بعدازظهر به ایرانشهر برگردم. در ساعات اولیه به خاطر جمعه بازدید کننده کم است ولی با گذشت زمان افراد بیشتری می آیند. ما نیز کم کم خود را برای رفتن به خانه و حاضر شدند سفر آماده می کنیم.زاهدان بعدازظهرهای جمعه تقریبا تعطیل است. به ندرت می توان مغازه‌ای را یافت که باز باشد. ما به ترمینال می رویم. ظاهرا بلیط اتوبوس در این چند روز ۲۵درصد گرانتر شده است. گویا گران شدن گازوئیل تاثیر خود را بر کرایه های گذاشته است.شب خسته به ایرانشهر می رسیم. باید چند کار ناتمام را برای فردا به اتمام برسانم.

پ.ن ۱: به علت خستگی در نوشته ممکن است اشتباهات سهوی موجود باشد

پ.ن ۲: امروز به من اطلاع دادند که غرفه ما جزء یکی از غرفه های برتر معرفی شده است.

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    برای من خیلی جالبه که تو شهرستانی مثل ایرانشهر هم دوستانی وجود دارند که با این اشتیاق تکنولوژی های خاصی رو دنبال می کنند .من در زمینه شبکه در مشهد فعالیت می کنم ومدارک تخصصی شبکه رو هم از شرکت مایکروسافت درسال ۲۰۱۱ از دبی دریافت کردم وخیلی دوست دارم توی استان خودمون فعالیت کنم از جمله اموزش و غیره . اگر زمینه رو مساعد دیدید با من تماس بگیرید ومن رو در جریان بگذارید خیلی خوشحال می شم با هم همکاری بکنیم
    به امید دیدار براهویی