آموزش و معلم

به مناسبت روز معلم، اردیبهشت ۹۰

انسان از بدو تولد تا روزی که رخت از این دنیا فانی برمی بندد، با افراد و مشاغل زیاد ممکن است برخورد داشته باشد. برخی مشاغل شاید هیچگاه به کار و خدمت ما نیایند، اما آموختن و تعلیم جز لاینفک زندگی ما تا انتهایی‌ترین زمان حیات ما می باشد.

ما همیشه از خود،دیگران و محیط اطراف چیزهایی را آموخته‌ایم. تجربه برای ما بزرگترین معلم است. پدر و مادر به ما چیزهای زیادی را مستقیم و غیر مستقیم آموختند. انسان به فراخور ذات خویش همیشه نیازمند دانش و آموزش است. پس آموزگاران در زندگی او نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. معلم اول، پروردگار عالم به انسان پس از خلقت آدم را تعلیم داد. این خود نشانگر اهمیت آموزش و تعلیم در زندگی انسان از بدو تولد است.

برخی از انسانها در روزگار سعی کردند دانسته‌های خود را به دیگران از طریق آموزش دادن انتقال دهند. آنها نقش مهمی در انتقال داشته‌های یک فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر ایفا می کنند. کاری که دیگران ممکن است گاهی آن را انجام دهند آنها به عنوان کار همیشگی و روزمره خود انتخاب کرده اند. آنها نقش مهمی در هدایت و پیشرفت جامعه بشری برعهده دارند. اگر دیدید جامعه رو به زوال و انحطاط است به سراغ سیستم آموزش آن بروید تا ببینید ایراد کار کجاست. اگر می خواهید نسلی را اصلاح کنید باید این امر از طریق آموزش صورت گیرد.

ما در جامعه خودمان مشکلات زیاد رفتاری داریم. چه بسیار افراد هستند که حتی ابتدایی ترین اصول زندگی را فرا نگرفته‌اند و اکنون در جوامع ما زندگی می کنند و همین‌ها باعث ایجاد رفتارها نا بخردانهٔ در سطح جامعه می شوند. اگر از هر کدام از ما در این باره بپرسند ساعت‌ها درباره چنین نابهنجاری‌های اجتماع خود سخن خواهیم گفت. چنین امری نشانگر رواج گسترده‌ٔ این کج‌رفتاری‌ها دارد. گسترده بودن چنین چیزهایی نشانه‌ای از ضعف‌ها مفرط در سیستم آموزش ما است. سیستم آموزش ما نتوانسته‌ است به درستی افراد جامعه را برای زندگی و تحمل هم آماده کند.

امیدوارم با اهمیت دادن به آموزگار و آموزش در جامعه زندگی راحتتری داشته باشیم.

در پایان می خواهم روز معلم را به همه معلمان خودم و همکاران محترم تبریک عرض کنم. امیدوارم آنها که این رسالت بزرگ را برعهده خویش دارند به درستی از انجام آن برایند و ما را روز به روز به جامعه‌ای آرمانی  نزدیک تر کنند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *