این روزها چه خبر؟

مدتی تقریبا از آخرین نوشته‌ام در این بلاگ می گذرد. در این فاصله زمانی بسیار با کارهای دیگر مشغول بودم. کمتر توانسته‌ام در بلاگ نویسی کاری انجام دهم هر چند رویدادهای زیادی را پشت سر گذاشته‌ام اما شرح ماوقع در این چند مدت برایم سخت بود. برخی از این رویدادها را گذاشتم تا زمان از آنها بگذرد تا بهتر درباره‌ انها بنوسیم.

مدرسه:

این روزها روزهای آخر سال تحصیلی ۹۰-۸۹ است. تقریبا دو روز دیگر همه دانش آموزان به جز سال سومی‌ها سال را تمام خواهد کرد. این سال با همه فراز و نشیب‌هایش به انتها رسید. هنگامی که به گذشته نگاه می کنم خوشبختانه سال نسبتا راضی کننده‌ای بود. یکی از اقدامات امسال این بود که با کمک دوستان در تهران توانستیم کمک‌های خوبی در زمینه‌ٔ آموزشی و کمک آموزش را برای دانش آموزان این منطقه فراهم کنیم. به نظرم هنوز باید سال‌ها کار شود تا بلکه وضعیت آموزش اینجاها به روال عادی برگردد.

گنو/لینوکس:

در این دنیا اتفاقات خیلی سریعتر از ما پیش می روند. ما هر چه تلاش می کنی فقط از آنها مطلع باشیم باز هم عقب می مانیم. در این مدت دو اتفاق مهم برای جالب بود. اول، همین رویداد اخر یعنی انتشار فدورا ۱۵ بود. فدورا که همیشه در زمینه ارائه نوآوری در زمینه گنو/لینوکس پیشرو بوده و هست این بار با انتشار نسخه پانزده همراه به گنوم ۳ علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است. در میان توزیع‌های اصلی گنو/لینوکس فدورا اولین توزیعی است که با گنوم ۳ منتشر می شود. علاوه بر گنوم ۳ فدورا تغییرات مهمی در سیستم خود داده است. از جمله می توان به سیستم‌دی و منسوخ کردن نسخه اوپن‌آفیس است. برای دیدن لیست ویژگی‌های فدورا ۱۵ می توانید از صفحهء ویژگی‌های فدورا ۱۵ دیدن کنید. هر چند نمی خواهد مروری بر فدورا ۱۵ داشته باشم اما با ویژگی‌های افزوده شده در این نسخه زمان بووت کمی بهبود یافته است.

انتخابات فدورا:

فدورا به صورت دوره‌ای در گروه‌های اصلی خود و همچنین در هیئت مدیره خود انتخابات برگزار می کند. کاربرانی که در سیستم فدورا دارای حساب باشند می توانند هم به عنوان کاندیدا و هم رای دهنده در این انتخابات شرکت کنند. اما این روند برای ما کاربران فدورا که در کشورهایی مانند ایران هستیم به خصوص شرکت کردن به عنوان کاندیدا بسیار سخت حتی بهتر است بگویم ناممکن است.

من سالهاست به صورت جدی همه فعالیت‌های فدورا را تحت نظر داشته‌ام و تقریبا در همه پروژه‌ها و زیر پروژه‌های آن فعالیت داشته‌ام. من تقریبا اولین سفیر فدورا بود که در ایران زندگی می کرد. بارها و بارها برای شرکت در این پروژه‌ها موانعی حقوقی و قانونی برایم مشکل ایجاد می کرد. بعد از سال ۲۰۰۸ فعالیت‌های گنو/لینوکسی من منحصرا مربوط به فدورا و اطراف آن بوده است.

من در نظر داشتم برای رفع این موانع که کاربران ایرانی برای مشارکت در فدورا داشتند،خود را به عنوان کاندیدای یکی از صندلیهای هیئت مدیرهٔ فدورا کردم. شعار من برای این انتخابات فدورا برای همه بود.متاسفانه به علت تحریم‌های آمریکا من نتوانستم در این انتخابات شرکت کنم. پیش از اعلام نامزدی برای این پست با دوستان فدورای که در جامعهٔ فدورا نقش مهمی ایفأ می کنند مشورت کردم و اکثریت نظر مساعدی داشت. اما آنها مانند من نگران بازی سیاسی-حقوقی شرکت ردهت بودند. در آخرین روزهای تیم  حقوقی ردهت با من تماس گرفت و تاسف خود را از نه پذیرفتن نامزدی من برای  این پست اعلام کردند. آنها اعلام کردند که نمی توانند این مسئله را به خاطر آن که نوعی از دریافت خدمت از کشور ایران تلقی می شود به خاطر مسایل قانونی بپذیرند. بعدا من نیز از همه سمت‌ها به جز مترجم فدورا اعلام استئفا کردم. امیدورام روزی برسد که کاربران ایرانی بدون هیچ درد سری در پروژه‌های گنو/لینوکسی مشارکت داشته باشند.

پ.ن: گنوم سه به خاطر یکی سری مشکلات در ترجمه فارسی و استفاده از برخی کاراکترها با زبان فارسی ورود نمی کند.

پ.ن۲:‌همیشه کاربر فدورا خواهم بود اما دیگر دوست ندارم زیاد مانند سابق برایش تبلیغ کنم.

پ.ن۳: امیدوارم بتوانیم پارسیدورا ۱۵ را بدون مشکل خاصی با کمک دوستان طی یک ماه شاید هم بیشتر منتشر کنیم.

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه

  1. خب من هم از شنیدن این خبر خیلی متاسف شدم. البته این رو هم باید در نظر گرفت که اونها ممکنه به خاطر مساله‌ای به همین سادگی درگیر پرونده های سیاسی و قضایی بشن. در اینکه قانون ایراد داره شکی نیست ولی آدمها و شرکتها هم حق دارند و مجبورند از همین قانون غلط تبعیت کنن تا به دردسر نیفتند. متاسفانه مشکل اصلی در سیاستهای احمقانه امریکا هست که ظاهرا هدفش دولت ایرانه ولی در عمل مردم ایران و به خصوص جوانها و نخبه ها رو آزار میده.

  2. بسیار بسیار متاسفم که اینجوری شده. می‌شه گفت چنین محدودیت‌هایی برای ما ایرانی‌ها عادی شده و این خودش جای تاسف داره.
    امیدوارم روزی برسه که جامعه‌ی آزاد لینوکس، به معنی کلمه و برای همه مردم آزاد باشه!