گوگل +

مدت تقریبا زیادی است که دست و دل برای نوشتن کند شده است. امروز تصمیم گرفتم با نوشتن مطلبی درباره گوگل پلاس اینجا را به روز کنم. مدت زیادی از شروع سرویس اجتماعی گوگل پلاس نمی گذرد. بارها درباره آن در ایران و سایت های خارجی مطالبی نگاشته شده است. من نیز سعی دارم در این نوشته برداشت شخصی خود را درباره این سرویس جدید گوگل بنویسم.

ظاهرا شرکت‌های بزرگ در زمینه آی‌تی حضور در شبکه‌های اجتماعی را فرصت مناسبی برای جذب بیشتر و بهتر کابران یافته‌اند. پس از گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر اکنون نوبت غول جستجوی گوگل بود که در این عرصه شانس خود را بیازماید. هجوم بی سابقه کاربران اینترنت به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی زمینه خوبی برای فعالیت‌های گسترده فراهم آورده است. اکنون فیس بوک یکی از بزرگترین سرزمین های مجازی در اینترنت می‌باشد که کاربران فراوان در روز ساعاتی را در آن می گذارنند. این حضور پررنگ و پر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی را به بخش جدایی ناپذیر زندگی مجازی افراد مبدل کرده است.

گوگل  در زمینه ارایه خدمات جستجو و ایمیل و بسیار خدمات رایگان و باکیفیت جایگاه مهمی را در میان کاربران اینترنت باز کرده است. اما زمینه شبکه‌ی اجتماعی موضوع قابل چشم پوشی برای گوگل نبود. گوگل بارها سعی کرد تا با خرید سایت‌های شبکه‌ اجتماعی و تولید این خدمات خود را از رقیبان عقب نبیند. اما تلاش‌های گوگل چندان موفقیتی برایش به بار نیاورد. در مراحلی حتی گوگل برخی از آن سرویس ها را به علت ناموفق بودن ناتمام رها کرد. یکی از این نمونه‌های سرویس ویو بود. این سرویس سعی بر آن داشت تا ارتباط در لحظه و ایجاد تعامل جهت تولید محتوا و زمینه تعامل سازنده میان کاربران را به وجود آورد. اما این سرویس با استقبال چندانی از سوی کاربران اینترنت مواجه نشد. گوگل بعد‌ها در سرویس پلاس از این تجربه سود فراوانی برد.

یکی دیگر از سرویس‌های قدیمی گوگل سایت اورکات بود. ساختمان کلی این سایت مانند همه سایت‌های اجتماعی بود. این سرویس در اوایل توانست افراد زیادی را به خود جذب کند. اما کم کم سرویس های سایت های دیگر توانستند رقیبی جدی برای این سایت شوند و خیل  زیادی از کاربران  را به سمت خود جذب کنند. هر چند اورکات هنوز پابرجاست ولی آن رونق مطلوب سایت‌های اجتماعی را ندارد. بازهم تجربه‌ای ناموفق در زمینه شبکه اجتماعی برای گوگل در حال رقم خوردن بود.

گوگل در برهه‌ای از زمان تلاش خود را برای خرید سرویس‌های موفق از جمله توییتر کرد. گوگل در زمینه شبکه اجتماعی فیس بوک را رقیب جدی خود می دید. بهترین رقیب برای زمین زدن فیس بوک، خرید توییتر از سوی گوگل بود. اما صاحبان توییتر تمایلی برای این کار نشان ندادند. گوگل نیز از این تصمیم نیز صرف نظر کرد.

پس گوگل باید خود دست به کار می شد. اما این بار می خواست با قدرت مقابل رقبا قد علم کند. باید خود برنامه‌ای تولید می کرد تا بلکه بتواند در مقابل غول شبکه‌های اجتماعی، فیس بوک خودی نشان دهد.

آنها شروع به ساخت برنامه‌ای کردند تا شاید این بار با استفاده از تجربه‌های ناموفق خود گامی مستحکم بردارند. پلاس سرویسی است که گوگل به وسیله آن به جنگ شبکه‌های بزرگ اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر رفته است.

گوگل در این نبرد دارای ابزارهای قدرتمندی است که می تواند با ایجاد ارتباط صحیح میان این سرویس ها و پلاس تا حدودی رقبا را به چالش بکشاند. یکی از برتری‌های سرویس پلاس که چشم منتقدان را به گرفت استفاده از مقوله‌ی حلقه‌های است. شما در گوگل پلاس می توانید با دسته بندی افراد در حلقه‌های گوناگون ارتباطات مناسبتری با افراد شبکه‌ی اجتماعی برقرار کنید. در بررسی‌های گوناگون صورت گرفته بر روی پلاس بیشترین تمجیدها از همین نوع ارتباط یعنی حلقه‌ها صورت گرفته است. گوگل که قبلا در کنار سرویس ایمیل و باز به کاربران اجازه ارتباط تصویری هم داده بود این بار این امکان را برای پلاس به نام هنگ‌اوت فعال کرد. این نوع ارتباط تصویری با افراد شبکه می تواند افراد زیادی را به خود جذب کند. این بخش از پلاس به قدری برای کاربران جذاب بود که بلافاصله پس از معرفی آن در سرویس پلاس فیس بوک را به تکاپو انداخت. مدتی بعد فیس بوک به کمک اسکایپ ارتباط تصویری را برای کاربران خود فعال کرد تا از رقیب خود عقب نماند.

گوگل پلاس زمینه‌های رشد فراوانی دارد. با توجه به خدمات فراوانی که گوگل به کاربران خود ارایه می دهد، پلاس می تواند یک سر و گردن از سایر شبکه‌های اجتماعی بالاتر باشد. گوگل به خوبی این پتانسیل را درک کرده است. در اولین گام گوگل نوار بالایی سایت‌های خود را جهت هماهنگی بیشتر با پلاس تغییر اساسی داد. در این نوار کاربران می تواند اعلان‌های جدید پلاس را در همه جای سایت‌های مختلف گوگل چک کند و از طریق آن مطالب مورد نظر خود را در شبکه‌ی پلاس به اشتراک بگذارد. تغییر دوم در شمای کلی سایت‌های سرویس های مختلف گوگل جهت همگام سازی با سرویس جدید یعنی پلاس بود. گوگل شکل سرویس ایمیل،ترجمه و چند سرویس دیگر را جهت هماهنگی با پلاس تغییر داد.

سرویس پلاس هنوز در آغاز راه قرار دارد. برای ماندن در بالای جدول رقابت با سایر شبکه‌های اجتماعی باید راه بسیاری را طی کند. نکته کلیدی در موفقیت پلاس تعامل سازنده‌ی سایر سرویس‌های گوگل با این سرویس جدید است. هرچه قدر گوگل بتواند بهتر از سرویس‌های موجود خود در پلاس استفاده کند به بهتر شدن این سرویس کمک بیشتری خواهد کرد.

یکی از نقاط قوت پلاس سیستم ارسال بازخورد است. آنالیز کردن صفحه و سادگی نحوه‌ی گزارش دهی پلاس برای کاربرانی که سطح آگاهی چندان درباره‌ی برنامه‌ نویسی وب ندارند می تواند کمک شایانی در عیب یابی گسترده پلاس داشته باشد. این نوع گزارش دهی حتی در برنامه‌ی آندروید نیز گنجانده شده است. سیستم ابتدا صفحه مورد نظر را آنالیز کرده، تصویری از صفحه مورد نظر تهیه کرده سپس از کاربر می خواهد قسمتی را که دچار اشکال است با پررنگ کردن مشخص کند. این سیستم اطلاعاتی درباره سیستم مرورگر و سیستم عامل و محیطی که این اشکال در آن بوجود آمده است را جمع آوری کرده و برای توسعه‌دهندگان پلاس ارسال می کند. این ایده می تواند در سایر برنامه‌های متن باز جهت ارسال باگ توسط افراد مبتدی نیز بعدها به کار گرفته شود.

امیدوارم گوگل در زمینه شبکه‌های اجتماعی که چندین تجربه‌ی ناموفق داشته است بتواند این بار در پلاس موفقیتی به دست آورد. نظر شما درباره گوگل پلاس چیست؟ لطفا نظرات خود رو با ما  از طریق همین وبلاگ یا صفحه پلاس من با من و خوانندگان این وبلاگ درمیان بگذارید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *