تبار شناسی وبلاگهای بلوچستان ۱

اگر بخواهم از علایق روزمره‌ای که همیشه دنبال می کنم لیستی تهیه کنم، خواندن وبلاگ‌های بلوچی یکی از سرفصل‌ها خواهد بود. در گوگل ریدر تقریبا دسته بلوچستان دارای فید‌های زیادی است. خواندن این دسته همیشه برایم جذاب است. این دسته مجموعه‌ای وسیع از وبلاگ‌های قدیمی و جدید مربوط به بلوچ و بلوچستان است.
دانستن دربارهٔ افکار و اخبار همیشه برایم جذاب بود و در من عطش برای دانستن را زیاد می کند. هر وبلاگ و نوشته درباره بلوچ و بلوچستان نمایانگر بخشی از رشد فکری جامعه‌ای است که ما در آن روزگار می گذرانیم. بیان افکار از مجرای قلم اتفاقی مبارک برای  جامعه است.
ما مانند مردمی عصم سال‌ها در کنار هم زیسته‌ایم اما صدای هم را یا نشنیده و یا درست درک نکرده‌ایم. دنیای مدرن امروز برای هرکدام از مایان یک تریبون برای نشر افکار و عقایدمان در اختیار گذاشته است. ما مردم بلوچ در جامعه بلوچستان دیر به این قافله پیوسته‌ایم. اما همین پیوند کنونی با جامعه جهانی و ملی می تواند ما را از این انقراض و انحطاط فرهنگی و فکری نجات دهد.

چه می گویند؟

اگر بخواهم از محتوای نوشتاری که در این قالب مطالعه می کنم دسته بندی ارئه دهم می توانم وبلاگها و نوشتار آنها را به چهار دسته عمده تقسیم کنم:
اول: اخبار و اطلاع رسانی ، دوم: تحلیل وقایع جاری، سوم: فرهنگ و هنر، چهارم: نقد و روشنفکری
شاید گروه و دسته‌ی دیگری بر اساس مطالب نوشته بتوان یافت اما به خاطر کمبود تعداد محتوا نمی توان آن موضوعات را به دسته‌های مجزا تقسیم بندی کرد. عمده مطالب وبلاگ‌ها حول این چهار محور می باشند.

فردا در قسمت دوم به تحلیل و تبین هر کدام از دسته‌های بالا خواهیم پرداخت. منتظر باشید…

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  1. سلام وب سایت باحالی داری
    اگه خواستی تبادل لینک کنید من را با اسم شهرستان خاش لینک کنید و یه سر به وبلاگم بزنید و در قسمت نظرات باخبرم کنید که با چه اسمی شما را لینک کنم

  2. سلام وب سایت باحالی داری
    اگه خواستی تبادل لینک کنید من را با اسم شهرستان خاش لینک کنید و یه سر به وبلاگم بزنید و در قسمت نظرات باخبرم کنید که با چه اسمی شما را لینک کنم