تبار شناسی وبلاگهای بلوچستان ۲

اخبار و اطلاع رسانی
در این دسته شما می توانید از اخبار و وقایع بلوچستان از زبان کسانی که در همان منطقه هستند اطلاع پیدا کنید. در این دسته می توان از وبلاگ(سایت) پیام بلوچ، پایگاه اطلاع رسانی نیکشهر، سایت خبری سیب پرس،ارتباط ایرانشهر ، بلوچ ارتباط  و چند وبلاگ دیگر که در این زمینه فعال هستند نام برد. در محدوده خبررسانی،خبرسازی و اطلاع رسانی دقیق این منطقه دیربازی است در هاله از ابهام و غبار بی خبری عدم خبررسانی درست به سر می برد.
دانستن اطلاعات دقیق برای همه مردم یک امر ضروری است. با به دست آوردن اطلاع موثق بازار شایعات و اطلاعات نادرست کساد خواهد شد. مقوله اطلاع رسانی درست و دقیق کمتر در موضوع منطقه مورد توجه بوده است. خوشبختانه این نوع وبلاگها و سایت‌های خبری تا حدودی توانسته‌اند نیاز مبر مردم به دانستن را مرتفع کنند.  وبلاگ نویسان بلوچستان این ضرورت را به درستی درک کرده و کارهایی هر چند محدود در این زمینه انجام داده‌اند. اما ما هنوز در اول راه اطلاع رسانی قرار داریم و منطقه بلوچستان هنوز نیازمند سایت‌ها خبری بزرگتر و منسجم‌تر می باشد.
از همه افرادی که در جامعه فعالیت اجتماعی انجام می دهند توقع می رود در زمینه محیط اطراف خود اطلاع‌رسانی حتی مختصر انجام دهند. افراد می توانند به نشر خبر و نوشتن خاطرات بخشی از درهای بسته جامعه خود را برای روشن شدن حقایق بگشایند.

تحلیل وقایع
وبلاگ‌های تحلیلی در این مدت رشد کمی زیاد داشته‌اند. یکی از دلایل رشد آنها را شاید بتواند به انتخابات و وجود مسایل اجتماعی گوناگون ربط داد. دلیل دیگر برای تعدد این گونه نوشتار عدم وجود و دسترسی کافی رسانه‌های مکتوب این چنینی باشد. خوشبختانه در این چند مدت اخیر اینترنت برای بسیاری از مردم شهر و روستا در دسترس بوده است. بنابراین به راحتی می توان از این منابع برای تحلیل مسایل روز استفاده کرد.
مرز ارتباط،دست نوشت…، توسعه مکران عمدتا مطالبشان حول محور تحلیل‌های گوناگون سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و هنری می باشد. تحلیل‌هایی که معمولا می توانید در این نوشتارها بیابید حول محور‌های فرهنگ،اجتماع،سیاست و مذهب با رویکرد منطقه‌ای است. بسیاری از افرادی که در این محور‌ها فعالیت می کنند خوشبختانه توانسته اند مسایل مهمی را که سال‌ها میان ما به عنوان قرارداد سکوت بوده‌اند واگویی کنند. این گونه نوشتار زمینه مباحثه و حتی در مواقعی مجادله را فراهم کرده است.
ما مردمی خونگرم هستیم و گاهی این گرما به حرارت و جوشش مبدل می شود. این جوش و خروش برای بسیاری خوش‌آیند نیست و چه بسیار عنان از کف داده و حتی به یاوه‌گویی و سخیف نویسی وادار کرده است. بسیاری را نیز به تفکر و تعقل واداشته‌اند. خوشبختانه این حرکت راه را برای تعالی فکری مردم جامعه باز خواهد کرد. ما مردم سال‌ها در غار افلاطون پشت به روشنی فقط سایه حقیقت را دیده‌ایم حال که کسانی از ما از این غار خارج شده‌ و در روشنایی حقیقت را دیده‌اند مسلما با واکنش اصطکاک گونه از سوی مردم مواجه خواهند شد. تحلیل و مباحثه ما را از تاریکی به سمت روشنایی سوق می دهد به شرط آن که محلل آنچه را که بیان می کند بر پایه حقیقت و درک درست جامعه نقل شود. امید است این روزنه گشوده زمینه‌ای برای درک و فهم درست ما از هم دیگر و زمینه ساز تعالی فرهنگ گفتار و آشتی شود.
فرهنگ و هنر:
اگر از همه دغدغه‌های مردم این جامعه ارزیابی صورت گیرد دو عنصر فرهنگ و هنر مهمترین دغدغه‌های ما هستند. همه ما به فرهنگ و هنر اصیل بلوچستان عشق می ورزیم. خوشبختانه این علاقه با شدت و حرارت کمابیش در همه افراد وجود دارد. وبلاگ نویسان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. یاسر کرد در مرز ارتباط مدتی درباره زبان و سایر عناصر فرهنگ مطالبی می نوشت که آن روند تا حدودی پیش رفت و در مقاطعی ادامه نیافت. صدیق حسین‌زاده در وبلاگ دست نوشت … برخی عناصر فرهنگ بلوچ مانند هویت، زبان و هنر را گاها به بحث و بررسی می گذارد. سایرین با گذاشتن عکس،فیلم و … سعی کرده‌اند فرهنگ و هنر مردم بلوچ را در عرصه نوشتار اینترنتی نمایان کنند.
نقد و روشنگری:
نقد از دورن یکی از حقایق مردم حقیقت جو می باشد. مردمی که خواهان ترقی و توسعه در همه زمینه‌ها باشند از نقد و روشنگری به گرمی استقبال خواهند کرد. همانگونه که در مثال غار افلاطون بیان شد تعداد افرادی که می توانند از قید و بند‌ها رهایی جسته و در روشنایی به دنبال حقیقت باشند بسیار کم است. برای عامه مردم حرف و سخن کسانی که از حقیقت و روشنایی می گویند بسیار نامانوس و دور ار داشته‌هایشان است.
اولین واکنش عوام و حتی برخی خواص به نقد جبهه گیری علیه نقاد است. روشنفکران بلوچ نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. جنگ روشنایی نقد و تاریکی جهل یک نبرد تمام عیار و نابرابر است. روشنفکران باید خود را برای چنین نبردی آماده سازند.
یکی از عوامل موفقیت آنها سخن گفتن به زبان وبیان عوام است. روشنفکر بلوچ برای رساندن منظور خود و برای اصلاح امور و نقد درونی باید بتواند هر چه بیشتر مردمی را که مستعد دریافت حقیقت هستند به سمت خود جلب کند. روشنفکر نباید در بند واژگان و قیود خود ساخته‌ای باشد که وی را از رساندن پیام به عوام باز می دارد.
وبلاگ‌های بلوچی خوشبختانه به تازگی این جسارت را یافته‌اند که در این وادی خطر پا نهند. آنها به درستی دریافته‌اند که تحلیل و نقد فرهنگ و عناصر گونه‌گون آن برایشان دردسرساز خواهد بود. بسیاری از خود مردم به آنها خواهند تاخت زیرا آنها آن عناصر داشته خود را درست انگاشته و حاضر به پذیرش هیچ گونه نقدی درباره آن نخواهند بود. این تقدس و نقدناپذیری در مقوله مذهب بسیار خشک وخشن است. افرادی مانند رازگو بلوچ از کودک درون سخن می گوید و سعی دارد ندای کودک در حال رشد جامعه بلوچستان را در قالب نوشتن به زبان بیاورد. مسایل جنجالی مانند زنان، حجاب، تاریخ معاصر، خوانین، فرهنگ کنونی جامعه از دغدغه‌های این گونه نوشتار می باشد.
یاسر کرد،اشکان اروند، ابراهیم حسین بر و چند نفر دیگر گاه در نوشته‌های خود در قالب نقد و نقادی از دورن جامعه به مسایل این چنینی پرداخته‌اند. باز شدن باب نقد جامعه را از روطه تباهی و سکون نجات خواهد داد. نقد دورن جامعه‌ای باعث خواهد شد الگوی رفتاری و فکری جامعه از خشکی و یک جانبه نگری رها شود.در نقد باید جانب انصاف رعایت شده و همیشه راهگشا باشد ، فقط بیان صورت مسئله کافی نیست.
کلام آخر:
وبلاگ و رسانه دیجیتال مجالی را برای ما فراهم آورده است تا از افکار و عقاید جامعه مطلع شویم. این حرکت شروع خوبی برای جامعه ساکن بلوچستان است که گامی در جهت توسعه و پیشرفت بردارد. نویسندگان و روشنفکران بلوچستان می توانند با بهره برداری از این روزنه به نشر دیدگاه‌های خود مبادرت ورزند. مردم باید این اتفاق را به دیده مثبت ارزیابی کرده و سعی در بالا بردن دانسته‌های خود از جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند، داشته باشند. مردم و روشنفکران باید از این زمینه تعامل به وجود آمده بهره جسته و سعی در برقراری تفاهم نمایند. در پایان از همه نویسندگانی که نه توانسته‌ام نامی از آنها در اینجا ذکر کنم پوزش می خواهم. شما نیز اگر دارای وبلاگ درباره بلوچستان هستید لینک آن را در پایین همین نوشته ذکر کنید خوشحال خواهم شد آن را مطالعه کنم.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه

  1. آقای دانشور با سلام و سپاس از ارائه نظر از نگاه موشکافانه تان

    اگر خاطر تان باشد بنده نیز در آغاز دور جدید وب نویسی ام تحلیل های مشابهی داشتم با این تفاوت که شما احتمالا وبلاگ های فعال جدی تر روز را مد نظر داشته اید و بنده تقریبا همه را. طبعا به همین دلیل تقسیم بندی بنده گسترده تر بود و مصادیق آن بیشتر. البته تقسیم بندی شما از جهاتی کار آمدتر است چون خود را موظف به تحت پوشش قرار دادن همه قرار نداده اید. شاید بنده ترغیبی به قضیه نگاه کرده بودم و شما تحقیقی. با این وجود این چند نکته را قابل عرض می دانم در راستای این تحلیل شما:

    ۱- دو دسته “اطلاع رسانی” و “تحلیل وقایع” رشد قابل توجهی داشته اند و وبلاگ های فعال دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

    ۲- دسته “فرهنگ و هنر” بلاشک گسترده ترین دسته وبلاگ ها است. مصادیق دیگری هم در این دسته می شود سراغ جست. البته بیشترین وبلاگ های تار عنکبوت گرفته و یا نیم بسمل هم در این دسته اند. به هر حال خیلی با قرار گرفتن مرز ارتباط و دست نوشت با این دسته موافق نیستم. آنها به دسته “نقد و روشنگری” نزدیک ترند. هر چند یاسر بلدوزری و صدیق موریانه ای عمل می کند! همینطور با قرار گرفتن “اشکان” در دسته روشنگری تردید دارم. از لحاظ موضوعات ایشان به دسته تحلیل وقایع نزدیک ترند. شاید نوع لحن و زبان باعث این تصمیم شما شده.

    ۳- جای دسته ای خالی است که وبلاگ هایی چون ” احمدرضا طاهری” و وبلاگ خود شما، وبلاگ بلوچ ارتباط و یکی دو وبلاگ مربوط به موسیقی و آی تی و زبان در آن قرار می گیرند. اینها را من وبلاگ های “حرفه ای” یا “تخصصی” نامیده ام. که به تخصص هایی چون زبان، رایانه، موسیقی، روزنامه نگاری، و مباحث دانشگاهی محض می پردازند.

    ۴- وبلاگ های محلی که به جغرافیا و عکس و اخبار منطقه خود می پردازند را اگر در دسته فرهنگ و هنر بدانید که هیچ، اگر نه به یک کاتاگوری جدا نیاز دارند. اتفاقا فعال ترین دوستان ما جزء همین مقوله اند. می توانید به خصوص در ستون نظرات رد پای آنها را پیدا کنید.

    ۵- همیشه گفته ام؛ جای یک سایت جامع که هم به اخبار و فرهنگ و هنر بپردازد و هم به تحلیل و نقد و روشنگری خالی است. سایتی که بازتاب رویدادها، دغدغه ها، اندیشه ها و آمال بلوچ باشد. البته منظور از رویدادها نه بازنشر اخبار خبرگزاری های رسمی. بلکه اخبار محلی با منابع محلی و لو متفاوت با خبرهای رسمی. چند سال پیش به یکی از سایت های داخلی از طریق آشنایی مشترک پیغام دادم ولی جوابی نشنیدم. یا محافظه کاری بود یا عدم اعتماد و یا قبول نداشتن منش ما، شاید هم خود ما. شاید هنوز برای کار جمعی زود بود. شاید هم اصلا پیغامی نرفته بود.

    رازگو بلوچ

  2. با سلام . مطالب خوبی بود . در خصوص اسم شهرستان KONARAK صحیح است این اسم برگرفته شده از یک درخت محلی کنارک کی باشد . من الله توفیق . موفق و پیروز باشید .

  3. سلام بر مصطفی عزیز با قلم گهرریز
    تحلیل و تبار شناسیتان عالی و همراه با دید دقیق و کارشناسانه بود هم استفاده بردم وهم لذت.
    بازم موفق باشی و سربلند و سر زنده وسرافراز و خلاصه هرچه سر خوب هست ازان شما باد دوست عزیز.