برای چریک پیر

عبدالواحد برهانی از معدود نویسندگان بلوچ است که کمک شایان به شناساندن ادبیات بلوچستان کرده است. او با ترجمه کتب مختلف بلوچی به زبان فارسی رسالت انتقال فرهنگ را به هموطنان و هم زبان خود به خوبی انجام داده است. این نوشته برای تقدیر از زحمات این نویسندهٔ گرانمایه است.

از ترجمه‌های او رمان نازک نوشتهٔ سید ظهورشاه هاشمی است. بنده بسیار از خواندن این اثر ارزشمند لذت بردم. هرچند انتقادی بر این اثر داشتم. همان روزها سرتیترهایی از این نقد‌ها آماده کرده بود. بسیار دوست داشتم این انتقادات ادبی و ترجمه‌ای را با این نازنین به بحث بگذارم.

دیدار اشکان و یاسر نازنین بار دیگر من را به همان حال هوا برد. مدتی قبل خبر موفقیت استاد برهانی را در وبلاگ بلوچ ارتباط دنبال کردم. آن روز از کسب آن جایزه برای ادبیات بلوچستان بسیار خوشحال شدم.

بنابر نوشته اشکان و یاسر آنچه که من را با آنها موافق کرده است تقدیر از این استاد در زمان حال است. قدردانی برای کسانی که زحماتی برای ادبیات این مرز و بوم کشیده‌اند یک ارزش متعالی است.بنده آنچه را که به نظر می رسد برای تقدیر از استاد برهانی در ذیل بیان می کنم امیدوارم دوستان نظرات خود را در این باره بیان کرده و سعی کنند ما را در پای گیری این ایده یاری کنند.

من پیشنهاد می کنم در یکی از سالن‌های شهر ایرانشهر جلسه‌ای با حضور ادبا و نویسندگان برگزار شود. در این جلسه داستان خوانی و نقد ادبی حول محور آثار استاد برهانی برگذار شده و در آن جلسه از زحمات این نازنین قدردانی صورت گیرد. البته برای شهر نیاز است این گونه جلسات کتاب خوانی و نقد حداقل هر ماه یک بار برگزار شود.

 چریک پیر لقبی است که رازگو بلوچ به استاد برهانی داده است

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه

  1. بله. نگذارید واحد تنها بماند. می دانید یک مشکل اساسی که وجود دارد برای امثال واحد این است که او تنها فارسی نویس بلوچ در این سن است. همدوره های او همه بلوچی می نویسند و می سرایند در حد خود همراه و یاورانی دارند. چون میل به احیاء زبان بلوچی رشد کرده است. ولی بلوچ فارسی نویس عنصری هنوز نا آشنا و جا نیفتاده است.
    تغییر ظاهر وب تان هم خیلی لازم و مفید بود. ضمنا اگر روزی خواستید یک وب بلوچی طراحی کنید به الگویی شبیه “تابناک” فکر کنید. سبک و ساده. سنگین بودن کدها و یا گل و من گلی بودن ظاهری مخرب است.

  2. از وقتی که با ایشان آشنا شدم البته درصفحه وب و باآثارش آرزوی دیدنش را دارم چه خوب است اینگونه آدمها نه تنها دریادبمانند بلکه تا هستند درصدربمانند.
    امثال آقای برهانی با آن هدف و قلم گیرا و پرتاثیرش درحقیقت میتوانند احیا گرفرهنگ بلوچ به شکل نوین باشندچیزی که کسانی همچون رازگو و کرد ودیگرعزیزان به جد دنبالشن.
    اگرمیشد که نشستهایی با چهره هایی همچون ایشان برگذارشودهم برای علاقه مندان به هنرنویسندگی فرصتی بودو هم موقیعتی برای شناساندن آن عزیزان.یا به تعبیری دیگر میشد نورعلی نور.
    اما امروزه متاسفانه تنها چیزی که به آن بهایی درخورلازم داده نمیشودهنرمندان هستنداما وقتی آنها را ازدست میدهیم همچون موسی بلوچ تازه تیتر وبلاگ ها میشود از کارهای ارزنده آنها اما چه فایده چه فایده که چفدرزوددیرمیشود.
    دریابیدهنرمندان را…

  3. نام او چریک پیر نیست . نام او واحد است چون در بین پیرمردها تک است . واحد است چون جوانها را دور یک نقطه و یک نکته جمع کرده است و می خواهد و می تواند و باید جمع کند .