مدیونم -اندر حکایات وب نویسی-

بسم حکایت دل هست با نسیم سحر

داستان وبلاگ نویسی من

تقریبا پنج سالی است که در این مکان و وبلاگ‌های شخصی خود درباره موضوعات گوناگون نوشته‌هایی را ارائه داده‌ام. اوایل بیشتر درباره دیده‌های روزمره خود می نوشتم. نظرات خود را درباره اتفاقاتی که می افتاد و یا درباره مشکلات جامعه با طرح مسئله و بیان راه حل بیان می کردم. مطالب وبسایت خود را به سه زبان فارسی،انگلیسی و بلوچی بیان می کردم.

بعدها سعی کردم مطالبی درباره زبان و فرهنگ بلوچستان به قلم بیاورم. در رشته مقالاتی در حیطه زبان شناسی و فرهنگ به بررسی زبان بلوچی پرداختم. پس از نوشتن مطالبی درباره زوال و بقای زبان بلوچی و بررسی عناصر فرهنگی زبان بلوچی کمی از احساس دینی که در من برای زبان مادری بود را آرام کردم. هر چند هنوز هم سعی دارم آن رشته را دنبال کنم. برخی از نوشته‌هایی که درباره عناصر فرهنگی بلوچستان بوده‌اند که آنها را در جایی دیگر نوشته بودم سعی کردم آنها را به اینجا منتقل کنم تا بتوانم تحلیلی تقریبا جامع و مفید درباره فرهنگ بلوچستان ارائه دهم. بسیاری از این نوشته‌های تاریخ انقضا ندارند و همیشه می توانند مورد ارجاع قرار گیرند.

من در کنار شغل اصلی به مقولات دنیای فناوری اطلاعات نیز علاقه‌مند هستم. نوشتن در زمینه آی‌تی را هنوز با نوشتن مطالبی درباره تحولات دنیای نرم‌افزارهای آزاد و کد باز دنبال می کنم. نوشتن درباره دیتاسنترها،آیکان،دامنه معمولا بخشی از پستهای این وبسایت را تشکیل می دهند. چون در این زمینه به خصوص مطالب تخصصی لینوکس و دیتاسنتر مطلب به روز کم بود خوشبختانه این بخش با استقبال خوبی همراه است.بسیار از مطالب مربوط به این زمینه در وبسایت‌ها و پلنت‌های سایتهای مانند فدورا و غیره منتشر شده‌اند.

اخیرا با نوشتن زندگی‌نامه ادبا و بزرگان فرهنگ و ادب بلوچستان سعی در شناساندن آنها به مردم بلوچ و دیگران مخاطبان آنها داشته‌ام. زندگی افراد مانند شوهاز و میرلونگ‌خان از نوشته‌های اخیر در این زمینه بود. چندین طرح دیگر هنوز در این زمینه در دست دارم امیدوارم بتوانم کم کم آنها را بنویسم. در مقوله ادبا بلوچستان باید به زندگی نامه افراد و شرح و نقد کارهای آنها اشاره شود. قصد دارم در این مدت کمی به این سمت حرکت کنم. چند شاعر و نویسندهٔ بزرگ را در نظر دارم تا بر روی زندگی نامهٔ آنها و در مراحل بعدی به نقد نوشته‌های آنها بپردازم.میرگلخان نصیر در صدر این لیست قرار دارد. به زودی به دو نوشته درباره او کمی از بار سنگینی که بر دوش دارم را سبک خواهم کرد.

این داستان گذشته و حال بود اما هنوز مطالبی در ذهن دارم که باید به قلم ساری شوند. من درباره بسیار از مسایلی که هنوز ننوشته‌ام احساس دین می کنم. یکی از آن موضوعات مقوله زنان بلوچستان است. هرچند بارها نظرات خودم را به شکل اظهار نظر درباره مسایل زنان در نوشته‌ افراد دیگر بیان کرده‌ام اما آنگونه که خود راضی باشم نه بوده است. اگر چه اجحافی که به حقوق زنان شده و می شود اما فرهنگ بلوچ کمتر زن ستیز بوده است. طرحی در ذهن دارم که اگر عملی شود می توانم کمی احساس راحتی کنم که دیدگاه جامعه و فرهنگ بلوچ را در مقوله زنان کمی به هم دیگر نزدیک کنم. هرچند معتقدم که خود زنان باید به این عرصه وارد شده و دغدغه‌های خویشتن را بیان کنند. ما فقط می توانیم از دید کلی به مسئله بنگریم و حتما نظرات آنها درباره خودشان مرجح است.

این داستان سوداهایی است که در سر دارم. می بینید که این سر هزاران سودا در سر می پروراند. بارها در مباحث دوستان تاکید کرده‌ام که ما مردم بلوچ تک تکمان باید جور ده‌ها نفر را بکشیم. چون در جامعهٔ ما افراد فعال در هر زمینه بسیار کم یافت می شود. اگر کسی هم برای دل خود کار می کند سعی دارد کنج عزلت خویش تن را راه نسازد. پس کسانی که اکنون فعال هستند یا جور دیگران بکشند و یا سعی کنند آنها را وارد گود کنند بلکه از این بار کمی کاسته شود.

این وبسایت شخصی حاصل چندین سال کار تدریجی بر اساس اصول علمی و فنی بوده است. یکی از اصول فنی که همیشه در آن رعایت می شود استانداردهای جهانی وب است. من همیشه با کنترل کردن اصول اولیه طراحی و اچ‌تی‌ام‌ال این وبسایت را تا به امروز استاندارد حفظ کرده‌ام. حفظ این شرایط در طولانی مدت باعث ترقی جایگاه این وبسایت در موتورهای جستجو مانند گوگل شده است. اکنون این وبسایت افتخار دارد در رتبه بندی گوگل در رده چهارم قرار دارد.این عدد خوبی برای یک وبلاگ شخصی است. این بدین معنی است که در هنگام جستجو کلیدواژه‌هایی که در این وبسایت تکرار شده در سایت گوگل نتایج جستجوی مربوط به این سایت در ردیف‌های بالا قرار میگیرد. مثلا نوشتهٔ من درباره عبدالواحد برهانی یا عبدالغفور جهاندیده وقتی کسی در گوگل بدنبال آنها بگردد جزء بالاترین یافته‌های نتیجه جستجو نمایش داده می شود حتی بالاتر از وبلاگ و صفحات مثلا این دو نفر.

این بالا بودن رتبه بندی گوگل باعث می شود این وبلاگ با صدای رساتر و گسترده‌تر بتواند در جامعه مجازی و حقیقی نقش ایفا کند. قصد دارم  از دوستان وبلاگ نویسی که خط فکری و مشی نوشتاری آنها را می شناسم برای نوشتن برخی پست‌های مهمان دعوت کنم. شما نیز اگر خود را به افکار و روش‌های من نزدیک می دانید و می خواهید نوشتارتان در این وبلاگ با نام خودتان منتشر شود لطفا از طریق همین نوشته یا صفحه تماس من را مطلع کنید تا ترتیب کارهای دیگر داده شود.

واهگ ءُ راج  ءِ درد ءِ نادْراهی     زندگیں روچاں کشّ اِتگ زمبل

سید هاشمی

 

 

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  1. دوست من اینقدر خودتر بالا نگیر
    یه وبلاگ زدی و یه دامنه خریدی در حد تیم ملی صحبت می کنی یه کمی اروم تر حرکت کن و خودت رو عقل کل ندون