ان‌ویدیا به بنیاد لینوکس پیوست

Nvidia

شرکت ان‌ویدیا  (NVIDIA) تولید کننده کارت‌های گرافیک جی‌فورس (GeForce) به بنیاد لینوکس پیوست. این شرکت با پلتفرم تگرا (Tegra) خود در لینوکس توکار فعالیت دارد. شرکت گفته‌ است بدین وسیله امیدوار است همکاریش با نهاد‌ها و توسعه‌ دهندگان لینوکس بهبود یابد. این خبر بدین معنی است که با پیوستن ان‌ویدیا به بنیاد لینوکس عملا سه تولید کننده عمده کارت‌های گرافیک جهان عضو این بنیاد خواهند بود.

Nvidia
Nvidia

هیچ نشانه ای از تغییر سیاست شرکت برای توزیع درایور کارت‌های گرافیکش در این مرحله مشاهده نشده است. شرکت  درایور اختصاصی خود را برای لینوکس جهت استفاده از کارت‌های گرافیک ارائه می دهد و در پروژه منبع-باز نوو (Nouveau ) مشارکت ندارد. پروژه نوو از مهندسی معکوس برای ساخت درایور لینوکس کارت‌های گرافیک جی‌فورس بهره می گیرد. برای پشتیبانی ویژگی‌های اصلی چیپ‌های تگرا ان‌ویدیا تغییراتی با لیسانس جی‌پی‌ال نسخه دو به کرنل افزوده است. به گونه‌ای که نسخه‌های جدید لینوکس به طور پیشفرض از این نوع چیپ پشتیبانی می کنند.درایورهای گرافیک برای هسته آرم که بخشی از چیپ‌‌های تگرا هستند انحصاری شرکت است.

علاوه بر ان‌ویدیا سه شرکت فلوئندو (Fluendo )، لینئو سلوشن (Lineo Solutions)  و موکانا (Mocana) نیز اخیرا به بنیاد لینوکس پیوسته‌اند. فلوئندو شرکتی است که عمدتا بر روی فریم‌ورک جی‌استریم، مناسب برای پخش فایل‌های مدیا است، کار می کند. شرکت ژاپنی لینئو سلوشن در تولید لینوکس توکار و محیط توکار فعالیت دارد. از محصولات آن می توان به سیستم عامل مبتی بر لینوکس شارپ زوروس (Sharp Zaurus) یاد کرد. موکانا یک شرکت آمریکایی است که در امور امنیت پلتفرم موبایل و برنامه‌های آنها متخصص است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *