وبلاگ‌های منطقه‌ای بلوچستان

به خاطر تعطیلی نوروز کمتر می نویسم. یکی از دلایل آن شاید خوانده نشدن مطالب از سوی مخاطبان باشد که در سفر هستند. سایر بلاگ‌های بلوچستان هم چنین وضعیتی دارند. خوب این طبیعی است. امروز می خواهم درباره بلاگ‌های منطقه‌ای بلوچستان مطلبی بنویسم.

وبلاگ‌های منطقه‌ای آنهایی هستند که درباره منطقه‌،شهر،روستای خود مطلب و عکس منتشر می کنند. چنین وبلاگ‌هایی تاثیر به سزایی در شناساندن مناطق مختلف بلوچستان دارند. اخبار و اطلاعات به روزی که در اینچنین بلاگ‌هایی ارائه می شود منابع دست اول برای شناخت فرهنگی و اجتماعی آن منطقه و به طور کلی بلوچستان هستند.

پیشنهاداتی که برای چنین وبلاگ‌هایی دارم این است که:

اول: به روز باشید و به روز بمانید. مطالب شما شاید به نظراتان به چشم نیایند ولی مطمئن باشید کسانی هستند که دلشان را خواندن و دیدن عکسی از دیار شما خوش خواهد کرد.

دوم: اداب و رسوم: از هر مراسم و آیینی که در آن منطقه روی می دهد گزارش مختصر ارائه دهید. با این گونه نوشته‌ها دو خدمت به فرهنگتان انجام می دهید. اول اینکه با نوشتن آنها را زنده و مکتوب نگه می دارید. دوم اینکه دیگران را با فرهنگ اجتماع خود آشنا خواهید کرد.

سوم: تصویر تصویر و باز هم تصویر را فراموش نکنید.

چهارم: به مناسبت ایام نوروز  می توانید معرفی از جاذبه‌های گردشگری آنجا داشته باشید.

پنجم: شما می توانید به عنوان یک مرجع موثق درباره آن منطقه درباره منطقه‌تان اظهار نظر کنید. دیگران می توانند با جستجویی ساده درباره هر نقطه‌ای از بلوچستان اطلاعات دست اول گردشگری و غیره از کانال شما بیابند.

در پایان لیستی هر چند مختصر از بلاگ‌هایی منطقه‌ای بلوچستان برایتان به عنوان نمونه می آورم. امیدوارم کسانی که در این لیست هستند بتوانند مطالب مفیدی برای جامعه منتشر کرده و دیگران را نیز تشویق کنند به نوشتن بلاگ در هر زمینه‌ای که علاقه دارند روی آورند. اگر شما دوست گرامی بلاگی دارید که درباره منطقه‌ی خودتان در بلوچستان می نویسید خوشحال خواهم شد آن را اولا بخوانم و بعدا در لیست ذیل قرار دهد.

لیست:

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ دیدگاه

  1. کار خوبی کردید که چنین لیستی را فراهم آوردید. این بخش از نوشته تان را بسیار حائز اهمیت دیدم و خواهش قلبی بنده هم هست:
    “پنجم: شما می توانید به عنوان یک مرجع موثق درباره آن منطقه درباره منطقه‌تان اظهار نظر کنید. دیگران می توانند با جستجویی ساده درباره هر نقطه‌ای از بلوچستان اطلاعات دست اول گردشگری و غیره از کانال شما بیابند.”
    این حداقل کاری است که اینگونه دوستان باید بکنند. وگرنه از دید مای خواننده گان شان فقط اسم منطقه شان را یدک خواهند کشید و بس.

  2. بله مصطفی. رسیدیم به سرخط، بی آنکه نقطه پایانی بر چیزی گذاشته باشیم. و این، آغاز ِ کاری کارستان است که با ادامۀ آن همه از بیکاری و خمیازه کشیدن و چکنم چکنم در خواهیم آمد. حتی نیرو کم خواهیم آورد.

  3. اگر این وبلاگ ها خودشان را با حال و هوای گردشگری و مردم شناسی هماهنگ و بروز کنند،قطعا می توانند حرف های زیادی برای گفتن نه در سطح منطقه بلکه در سطح ملی بزنند.

  4. سلام بر مصطفی عزیز
    اگر یادت باشد در جلسه شورای شهر ایرانشهر در مورد سایت در مورد شورا پیشنهادات جالبی داشتی نمی شود خودت دست بکار شوی و یک سایت جامع گردشگری راه اندازی کنی و عکسهاو مطالب مختلف را هم دوستان از جاهای مختلف جمع آوری کنند. در این باره فکر کن.