زینت ثنا بلوچ

در ۱۱ فوریه ۱۹۵۹ در سبی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی خود را در مستونگ شروع کرد. او مدرک سیکلش را از مدرسه دخترانه ریلوی شال کسب کرد. پس از گذراندن کلاس دوازده در بانک ملی سیونگ شروع به کار کرد. چون از کارمندی مطمئن نبود و عزم فراوانی برای دانش آموختن داشت، در سال ۱۹۸۰ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد.

سال ۱۹۸۵ برای زبان بلوچی سال خوش یمنی بود. در این سال با کوشش‌های عبدالله جان جمالدینی در دانشگاه بلوچستان دپارتمان بلوچی بنا نهاده شد.

بانو زینت بلوچ دانشجوی بسیار تیزهوشی بود. او در اولین دوره شعبه بلوچی در دانشگاه بلوچستان مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد. او در دانشکده رتبه اول را نیز کسب نمود. بدین خاطر در سال ۱۹۸۷ در شعبه بلوچی دانشگاه بلوچستان به عنوان استاد برجسته زبان بلوچی استخدام شد. او برای توانمندسازی زبان بلوچی جهد و تلاش خویش را آغاز کرد. زینت ثنا در رسیدن به مناصب بالا در دانشگاه بسیار مرهون راهنمایی‌‌های افراد چون عبدالله جان جمالدینی و عاقل‌خان مینگل بود.

عمده زمینه فعالیت‌های  او موضوع تاریخ است. او می خواهد تحقیقات خویش را به صورت کتاب به طبع در آورد. او در زمینه کاری خود جوایز و افتخارات زیادی مانند ویمن استار شیلد و جایزه استاد برتر را کسب کرده است. نثر او بسیار وزین است. در شعر و شاعری او نیز دارای نام و نشان است.  مضمون اصلی شعر او اتحاد و یکپارچگی قومی برای دست یافتن به توسعه و پیشرفت است.

زینت ءِ دست تئی دست ءَ انت                  یل نه بیت زور به جنت دنیا ستر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه