کتاب «حماسه سرایی در بلوچستان» کتاب فصل شد

باردیگر خبری خوشحال کننده برای زبان و ادبیات بلوچستان، کتاب «حماسه سرایی در بلوچستان» به عنوان کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

کتاب حماسه سرایی در بلوچستان
کتاب حماسه سرایی در بلوچستان

دکتر عبدالغفور جهاندیده با جمع‌آوری حماسه‌های بلوچی در یک کتاب گران‌سنگ نقش مهمی در معرفی ادبیات بلوچ به ایرانیان و جهانیان ایفا کرده است. کتاب «حماسه سرایی در بلوچستان» با پیروی از یک اسلوب علمی توانست نظر منتقدان زیادیی را به خود جلب کند. امید می‌رود این کتاب در رده کتاب سال قرار گیرد. هفته آینده در تهران مراسم این جایزه برگزار خواهد شد.

بنده این موفقیت را به دوست عزیز جناب دکتر جهاندیده تبریک عرض می کنم. به امید موفقیت‌های بیشتر او و کتبش در سطوح ملی و جهانی.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  1. درود برشما؛
    تبریک می یگویم که قوم بلوچ از جمله اقوام ایرانی ؛ توانست حماسه های قومی خود را مکتوب کند. مگر از کردها ؛ ترکمن ها و ترک ها چه کم دارد؟ تبریک می گویم که با چاپ این کتاب کم کم زبان و ادبیات بلوچی مانند زبان و ادبیات اقوام دیگر در ایران مثل کردی، ترکمنی و ترکی مطرح خواهد شد. کم کم زمینه های فدرالیسم دارد فراهم می شود.ناسیونالیسم ایرانی با رضاشاه پدیدار شدو ناسیونالیسم اقوام در زمانه ی ما دارد نمود می یابد. کم کم قوم بلوچ باید با در آن سوی مرزهای ساختگی با پاره ی دیگر خود ارتباط وثیق تری پیدا کند. کم کم با انتشار زبان و ادبیات بلوچی ؛ شاهد اتحاد سیاسی بلوچستان خواهیم بودو یا حداقل نوعی فدرالیسم.سالهاست ناسیونالیست های کرد و ترک و بعد تر ترکمن با تکیه بر زبان و ادبیات خود این خواسته ی قلبی خود را آرزو می کنند( زبان و ادبیات اردو و زبان و ادبیات ازبکی در پاکستان و افغانستان چندین گام و یا شاید بیشتر از زبان و ادبیات دیگر اقوام ایرانی جلوتر اند).اما قوم بلوچ با کتاب “حماسه سرایی در بلوچستان” از همه ی آنها پیشی گرفت.پیشتر تنها کتاب با چنین عنوانی درباره ی ایران بود به قلم استاد ذبیح الله صفا : “حماسه سرایی در ایران” ؛ تا کنون هیچ یک از اقوام ایرانی چنین جرات و حسارتی از خود نشان نداده بودندو این جرات و جسارت از آن قوم دیرسال بلوچ است. البته کیست که تاریخ سیستان را بخواند و جرات و جسارت ایشان را نداند. باز هم تبریک می گویم. تنها هموطن عزیزم یک پرسش از شما دارم کدام پیوستار این همه تشتت و تفرق را در آینده می تواند به هم پیوند زند؟ من متاسفانه افق روشنی برای ایران نمی بینم و البته برای اقوام از هم گسیخته ی ایر انی!

  2. fبلوچی هر بلوچ ننگ ونام انت /بلوچی اصل پرهنگ ودوام انت/بلوچی چه پت ء وماتء نشان انت/بلوچی مئی وتی شهدین زبان انت..!درود وصد درود به شرفتان که موجب سرافرازی ملت بلوچ هستین صمیمانه بهتون تبریک میگم