QNX

سیستم‌های شبه‌یونیکس یا همان لینوکس‌ها در هر گونه دستگاهی که قابلیت ذخیره و پردازش داشته باشد قابل استفاده هستند. از سیستم عامل پی‌سی ها و لپ‌تاپ‌ها تا ابررایانه می توان ردپای این سیستم عامل را دید. شما هم از این سیستم عامل مستقیم یا غیر مستقیم حتما استفاده کرده اید. همین مودم ای‌دی‌اس‌ال شما نوعی از لینوکس توکار را در خود دارد. امروز می خواهم درباره یکی از نسخه‌های لینوکس توکار به نام «کیو‌ان‌ایکس» صحبت کنم.

QNX
QNX

تاریخچه

این لینوکس توکار بلا‌درنگ توسط شرکتی کانادایی به همین نام ساخته شد. بعدهای ریسرچ‌این موشن یا همان شرکت تولید کننده بلک‌بری آن را خرید. بیش از سی سال از اولین انتشار آن می گذرد. نوع کرنل آن همان گونه که قبلا گفتم از نوع بلادرنگ و میکروکرنل می باشد.

کاربرد

این سیستم عامل در سیستم‌ اطلاعاتی و مسیریابی اتومبیل‌ها زیادی مورد استفاده قرا گرفته است. در اواسط ۲۰۱۱ بیش از بیست میلیون ماشین از این سیستم عامل به عنوان پلتفرم اجرا برنامه‌های خود استفاده می کردند. در سال ۲۰۱۰ ریسرچ‌این‌موشن تبلت پلی‌بوک خود را با این سیستم عامل به بازار عرضه کرد. این سیستم عامل در نیروگاه‌های هسته‌ای کانادا در سال ۲۰۰۶ مورد استفاده قرار گرفت. از سایر استفاده‌های این سیستم عامل می توان به استفاده آن در دستگاه‌های پزشکی، آموزش، صنایع دفاعی، موشکی و هوافضا اشاره کرد.

این سیستم بر روی پردازنده‌‌های x86 ، پاور‌پی‌سی،‌ آرم و استرانگ آرم و … قابل استفاده است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *