اکسپرسیونیسم در ایرانشهر

کانون داستان‌نویسی ایرانشهر مدتی است در اداره ارشاد شهرستان مشغول نقد و بررسی آثار ادبی ایران و جهان است. در جلسات اولیه بخشی از دوستان کارگاه داستان بلوچ به نمایندگی از جمع در این محفل حضور داشتند.درباره دغدغه دوستان داستان نویس و شیوه‌ی ترقی فرهنگ داستان نویسی و داستان خوانی مباحثی صورت گرفت. ظاهرا در ادامه همان مباحث ادبیات و سبک‌شناسی جلسات نمایش فیلم با رویکرد شناخت مکاتب هنری و ادبی در جریان است.

جیغ (۱۸۹۳)، اثر ادوارد مونک
جیغ (۱۸۹۳)، اثر ادوارد مونک

اولین مکتب هنری-ادبی که از منظر سینما و نمایش مورد تحلیل قرار گرفته است، هیجان‌نمایی (Expressionism) است. این مکتب که با نقاشی پایه‌گذاری شده بعدها وارد ادبیات وسینما گردید. مهد هیجان‌نمایی کشور آلمان است. فکر عمده در این سبک بیان عواطف و احساسات بشر مانند ترس، نفرت، عشق و اضطراب است. در سینما اکسپرسیونیستی کارگردانان آلمان و اثارشان  بسیار مشهور می باشند. «مطب دکتر کالیگاری» و «نوسفراتو» دو فیلم مشهور در این سبک هستند که در این جلسات مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

اکسپرسیونیزم در ادبیات با ظهور نویسندگان مانند کافکا، جویس، الیوت و برشت آثار بسیار ارزنده اکسپرسیونیستی در ادبیات جهان به وجود آمد. در این سبک ادبیات سعی شده است که با دوری جستن از کلیشه‌های رایج اجتماعی آن زمان اثاری خلق شود که بشر بهتر بتواند عواطف خود را بروز داده و به کندو کاو دورنی خویش بپردازد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  1. شناخت سبک ها و مکاتب هنری و فکری جهان و تاثیر آنها در تولید آثار هنری می تواند مسیر مناسب و بستر فکری موثری در حرکت های هنری و ادبی منطقه و صاحب نظران این عرصه باشد.

  2. مکاتب هنری تماماً هر چند گاهی کم و گاهی زیاد ؛تقریبا در همه هنرها متجلی شده اند! دوستان از همان زمان تلفیق کانون داستان نویسی،نمایش نامه نویسی و فیلمنامه نویسی در فکر همچنین چیزی بودیم،انتظار دارم در ماهها و سال های آینده ثمره اینگونه حرکات مشخص شود.