حذف گوگل ریدر و پیامدهای آن

با حذف گوگل‌ریدر در تاریخ اول جولای ۲۰۱۳ عملا یکی از سرویس‌های پرکاربرد این شرکت تعطیل خواهد شد. خبر این مسئله را خود گوگل چند روز پیش تحت عنوان خانه تکانی در گوگل منتشر کرد. با استفاده از این سرویس می توان فید سایت‌های مختلف را چک کرد. این سرویس در ایران دارای محبوبیت بسیار است. پیشتر که حذف برخی از المان‌های سرویس اجتماعی آن به خاطر پلاس حذف شد، این مسئله از جانب جامعه ایرانی مورد اعتراض زیادی قرار گرفت. حال گویا می خواهد آخرین ضربه کاری را بر پیکر ریدر وارد کرده و آن را از بین ببرد.

 

Google Reader
Google Reader

حذف گوگل‌ریدر یک اخطار برای جامعه اینترنتی بود. گوگل به طور غیر مستقیم دو پیام مهم با حذف این سرویس برای کاربران دارد. اول این که نباید به هیچ سرویسی از هر شرکتی که هست اتکای ۱۰۰ درصد داشت. الان تقریبا سایت‌ها و وبلاگ‌های زیادی برای نمایش فید نوشته‌‌هایشان به این سرویس وابسته هستند. مسلما این حذف مدیریت این کاربران به خصوص بررسی آماری این جامعه را بسیار سخت خواهد کرد. شما در ریدر گوگل می توانستید فید سایت یا وبلاگ خودتان را از لحاظ تعداد مشترکان چک کنید. اما این مسئله پس از جولای ۲۰۱۳ دیگر وجود نخواهد داشت.

دلیل دیگری که باید به آن اشاره کرد عدم وابستگی کامل به یک سازمان یا شرکت برای نیازهای مختلف به طور یک جا است. الان گوگل تقریبا همه آن چه که شما در اینترنت نیاز دارد از جستجو و ایمیل بگیرد تا ذخیره سازی فایل و ده سرویس دیگر را در اختیارتان قرار می دهد. مونوپولی گوگلی می تواند شما را در دست خود نگه دارد و هر آن چه که خودش تشخیص داد برای کاربران بدون در نظر گرفتن نظرات آنها اعمال کند. ریدر و فیدخوانی یکی از نیازهای ضروری تولید و عرضه محتوا در محیط وب است. پس با حذف این سرویس گوگل در واقع به نظر کاربرانش فعلا اهمیتی نداده است.

پس در اینترنت نباید به سایت و شرکت خاصی به طور اختصاصی اتکای بیش از حد کنید. سعی کنید همیشه راه‌هایی در چنین مواردی برای خودتان در نظر داشته باشید. اینگونه نباشد که کسانی مانند گوگل دستان را در پوست گردو بگذارند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  1. وصال تو ز عمر جاودان مرا به خداوندا مرا آن ده که آن به
    آرزو دارم نوروزی که پیش رو داری آغاز همون روزهایی باشه که دنبالش بودی .
    درود بر شما و سال نو مبارک ارادتمند بهرام باشنده ایرانشهر [گل][بدرود]