همایش اصلاح و اعتدال، چشم‌انداز توسعه اجتماعی از منظر وب

خبر و اعلامیه درباره همایش اصلاح و اعتدال را اولا اگر نخواندید و ندیدید در لینک‌های زیر ببینید:

DSC03463

در این همایش چیزی که بیش از همه به چشم می آمد حضور روزنامه نگار و وب‌نگاران بلوچ بود. البته از اقشار و گروه‌های دیگر از سرتاسر استان افراد شرکت کرده بودند. این تقریبا اولین همایشی بود که این همه نویسنده و روشنفکر بلوچ را توانسته بود دور هم جمع کند. این برای وب‌نگاران بلوچ که همیشه به دنبال فرصتی برای دیدن و دیده شدن و از همه مهمتر تاثیرگذاری بودند فرصت بسیار خوبی بود.

در بهار وب نگاری بلوچستان وقتی صحبت از تاثیرگذاری در جامعه بود عده‌ای خواهان ورود به عرصه حقیقی جامعه  بودند. من آن زمان از منتقدین سخت عملگرایی آن سبکی بودم. دلایلش بسیار زیاد بودند که همان مواقع بعضی را توضیح دادم. مهمترین دلیل آن را نبود تئوری‌پردازی‌های مناسب برای ورود به عرصه اجرا بوده و هست. کم کم بعد‌ها این شناختن‌ها بیشتر و بیشتر شد ولی فرصت جمع شدن برای همه در یک جا کمتر دست می‌داد. شب قبل این فرصت دست داد آن آرزوی دیدار که دو سال پیش برنامه و بحثش بود محقق شود. همایش اصلاح و اعتدال که برای بیان مطالبات و تبادل نظر پایتخت و جنوب شرق برگزار شده بود حواشی مطلوبی داشت.

چند وقت قبل وقتی درباره تاثیری‌گذاری مطالب‌ و نوشته‌های وب در بلوچستان فکر می کردم یکی از سوالاتی که ذهنم را به خود مشغول کرده بود میزان و برد تاثیرگذاری این گونه نوشته‌های در جامعه بود. وبنگاری در جامعه بلوچستان آیا می تواند وزنه مهمی در فعالیت‌های اجتماعی باشد؟ سوالاتی از این دست همیشه دغدغه ذهنی ما در این چند ساله وب نویسی بخصوص در زمینه بلوچستان بوده است. وب‌نگاران بلوچ در این همایش با حضور پررنگ خود خواستن فصل جدید از تاثیرگذاری را در جامعه را رقم بزنند. این که وب بلوچستان در آینده چقدر موفق باشد بستگی به تلاش وب‌نگاران و انتشار این افکار و مطالب میان مردم و مسئولین دارد. برخی اتفاقات چند مدت پیش من را به این نتیجه رساند کارکردن در فضای وب خیلی کم می تواند در تغییر نگرش‌ها و دیدگاه‌های مردم تاثیر داشته باشد چون تعداد مخاطبین به نسبت کل جامعه محدود است. باید فضای وب هم تولید کننده فکر و تئوری برای توسعه جامعه باشد علاوه بر این باید در فضا واقعی باید این افکار و تئوری‌ها را وارد گفتمان اکثریت جامعه کرد. دلایل این عمده استقبال و تاثیری گذاری را می توان در مواردی همانند عدم گسترش اینترنت در جامعه و حتی سواد جستجو کرد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه

  1. درود بر شما!
    ضمن تشکر از همه ی دوستان و عزیزانی که در برگزاری همایش ما ر ا یاری نمودن و همچنین سپاس بیکران از وب نویسان و نویسندگان عزیز که در جشن رویش بنفشه ها در کنار ما بودند.باید عرض کنم که اگر بعضی از وب نویسان و اهل قلم خودشان را باور کنند .تاپیر قلمشان در بیان حقایق جامعه و آشکار نمودن مسائل. همانگونه که تا کنون شاهد این تاثیر گذاری بوده ایم. بسیار موثر است. امیدوارم بتوانیم دومین همایش اصلاح و اعتدال را با موضوع جدیدی ،بزودی برگزار کنیم.
    سربلند باشید و سرافراز