گزارشی از هم اندیشی اصحاب رسانه استان در ایرانشهر

به نقل از مرزارتباط – یاسر کرد

روز خبر نگار هر سال بهانه ای است تا از اصحاب رسانه  که  از طلایه داران عرصه روشنگری و آگاهی هستند تجلیل شود . بنا بر سنت معمول  این مراسمها دولتی هستند و خبرنگاران گوش به زنگ دعوت از این دستگاهها هستند تا روزشان را گرامی بدارند. امسال برگزاری این مراسم با حرف و جدیثهای زیادی همراه بود ، استاندار 6 روز بعد از روز خبرنگار ، این روز را تبریک گفت !  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در ضیافتی افطاری که با دلخوری و عدم شرکت بسیاری از خبرنگاران  و روزنامه نگاران  روبرو شد  مراسم روز خبرنگار را برگزار کرد . که این مراسم در ایرانشهر نیز قرار بود  روز 26 مرداد برگزار گردد که بدلیل  در گذشت شادروان فقید واحد عبدالهی بدلیل سانحه تصادف نیز برگزار نشد.

اما جمعی از فعالین فرهنگی استان که عمدتا” در ایرانشهر ساکن هستند و اکثریت آنها نیز از اصحاب رسانه هستند ،  تصمیم گرفتند که سنت شکنی کنند ؛  بدین مفهوم که بر خلاف روال معمول  اینگونه مراسمها  که معمولا”  دولتی هستند تصمیم گرفتند مستقلا” در قالبی متفاوت تمام اصحاب رسانه استان را گرد هم بیاورند تا هم  با هم گپ و گفتی داشته باشند  و هم با محوریت  موضوعاتی مانند : عقلانیت ، همگرایی ، توسعه استان و دولت یازدهم به هم اندیشی بپردازند و  از همه مهمتر از  مقام شامخ اصحاب رسانه و فعالین رسانه  تجلیل کنند .

اهدافی که در این هم اندیشی دنبال می شد

اول : دوستان برگزار کننده و میزبان  بدنبال این بودند که اصحاب رسانه که در انعکاس واقعی  اخبار و وقایع  اشتراک دارند اما با توجه به اینکه در  تفکرات و سنت های فکری  متفاوت قرار دارند دارای تحلیل های متفاوتی هستند ،  به درک درستی از هم و تفکرات هم برسند که این مهم  با ارتباط چهره به چهره  بیشتر محقق می شود .

دوم : استان ما با توجه به تنوع مذهبی ، قومی ، فرهنگی و اقلیمی که دارد و قدرتمندی این عوامل در زندگی اجتماعی برای رسیدن به توسعه نیاز به همگرایی دارد که این همگرایی با تعقل ، خرد ورزی و قبول این اصل مهم که دیگران هم حق حیات دارند محقق می شود  بنابراین  از آنجاییکه اصحاب رسانه چشم و چراغ جامعه هستند با این  جلسه خواستیم  که اصحاب رسانه با هم اندیشی  در مورد خرد ورزی و همگرایی برای  توسعه نیافتگی استان دیدگاهایشان را به اشتراک بگذارند .

سوم : دولت آقای  دکتر روحانی  با شعار تدبیر و امید روی کار آمده است و بزودی کارش را آغاز می کند با توجه به مشارکت بالای استان و رای اولی که استان به  حساب این دولت واریز کرده است ، خواستیم که میهمانان عزیز دیدگاهایشان را برای رفع عقب افتادگی های استان و انتظارات از دولت آقای روحانی  به اشتراک بگذارند

چهارم :  اصحاب رسانه چه خبرنگار ، چه عکاس خبری ، چه وب نویس  و وب نگار و چه یاداشت نویس و…اعضای  یک خانواده  اند و مطالبات صنفی متعددی دارند  ، بسیاری از فعالین رسانه  بیمه تامین اجتماعی ندارند ، از درآمدهای ناکافی رنج می برند  ، مورد بی مهری و بی عنایتی مسولان قرار می گیرند و…..خواستیم که جدا از تفکرات سیاسی  و دیدگاههای مختلفی که وجود دارد ،  خانواده رسانه   برای تحقق برخی اهداف صنفی اش   محکمتر و صمیمی تر باشید  و برای تحقق مطالباتمان مشترکا” بکوشند.

برنامه های  کاری گردهمایی اصحاب رسانه

 برای این روز دو برنامه پیش بینی شده بود : برای نوبت صبح  کارگاه آموزشی  با عناوین :  روز نامه نگار شهروندی  که آقای امان الله تمنده رو از روزنامه نگاران با سابقه استان زحمت اجرای آنرا کشید و  کلاس دیگر وبلاگ نویسی : اصول فنی و شیوه های کار که آقای مصطفی دانشور از وب نویسان با سابقه استان آنرا برگزار کرد. که خوشبختانه با استقبال مواجه شد. نکته مهم در این است که یکی  از نیازمندیهای مهم  روز نامه نگاران استان کمی سواد آکادمیک روزنامه نگاری است و نیاز به اینگونه کارگاههای آموزشی در  استان  و مخصوصا” در شهرستانها  بسیار احساس می شود . که برگزار کنندکان این هم اندیشی  با برگزاری این کارگاه سعی کردند به این نیاز پاسخ دهند.

به نظر می رسد روز خبر نگار به تنهایی نمی تواند معرف  فعالین رسانه باشد چرا که در  رسانه گروههای زیادی  نظیر : مدیران رسانه ، خبرنگاران ، عکاسان خبری ، مفسران و یاداشت نویسها ،  وب نویسها ی مستقل ، گرافیست های ، تایپیست ها و…. در رسانه های مختلف دیداری و شنیداری تا رسانه های مدرن و  حتی روزنامه فروشان شاغل در کیوسکها  فعال هستند  . بنابراین برگزار کنندگان با چنین رویکردی تقریبا” از اکثریت فعالین اصحاب رسانه  استان  با گرایشهای مختلف دعوت کردند که در جلسه عصر این گردهمایی  شرکت کنند. که متاسفانه بدلیل شروع دور دوم سفرهای تابستانی و برنامه ریزی های خاص آخر هفته دوستان برجسته زیادی نتوانستند حاضر شوند اما با این حال جمع حاضر نیز جمع مهم و قابل اعتنایی بود.

برخی از اعضای حاضر در جلسه

عبدالسلام بزرگزاده : بازنشسته صدا و سیما ، 6 سال مدیرکل صنایع دستی استان و روزنامه نگار – محمد اکبر ریسی ( رازگو بلوچ) نویسنده  رمان دادشاه و مدیر وبلاگ رازگو بلوچ –  امان الله  تمنده رو دانشجوی دکتری جامعه شناسی و از روزنامه نگاران باسابقه استان – محمد صدیق دهواری  رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و روزنامه نگار – دکتر عظیم شه بخش استاد دانشگاه – عبدالوهاب ایران‍ نژاد فعال فرهنگی و روزنامه نگار –  محمد عمر ابراهیمی عضو شورای شهر – مهندس عبدالقادر پربار شهردار سابق ایرانشهر و فعال سیاسی –  رستم کریمی  خبرنگار و مدیر سایت نیکشهر – عبدالناصر امیریان فعال فرهنگی و عضور شورای منتخب شورای شهر ایرانشهر –  محمد رضا صمیمی ریس خانه کشاورز استان –   دادکریم باشنده فعال سیاسی – اشکان اروند خبرنگار و مدیر سایت کلات نیوز-  حمید بارکزهی رییس شورای شهر و روزنامه نگار – یاسر کرد  –  سارا خوشخوی فعال سیاسی و روزنامه نگار – مصطفی دانشور فعال فرهنگی و مدیر ویسایت مصطفی دانشور –   ابوبکر نرماشیری  فعال فرهنگی هنری و مدیر وبلاک نوهان – محمد رضا دوستکام خبرنگار و مدیر سایت مکران پرس – انور امیری فعال جامعه کارگری –  خالد آهوپا فعال فرهنگی و مدیر وبلاگ جامعه شناسی س و ب – فرید طحان زاده  خبرنگار و فعال دانشجویی  – محمد دین دشتی فعال فرهنگی و تلویزیونی  – غباس میرلاشاری –  نظیر برهانزهی از اهالی تئاتر و مدیر وبلاگ بردیا بلوچ – نصیر برهانزهی فعال در عزصه تئاتر و مدیر باران بلوچ – واحد بخش لشکر زهی – محمد امین و محمد عظیم  زرین  مدیر ندای ایرانشهر – سعید ریگی – اویس دهواری ( مستند سفال کلپورکان – هنر دست زنان بلوچ را به جشنواره فیلم رشد برده است ) و…

                        در جلسه هم اندیشی  چه گفته شد ؟

یاسر کرد (دیبر اجرایی هم اندیشی )

در ابتدای سخنانش شعری از هاشم گودرزی  با عنوان ای قلم قرائت کرد و سپس ضمن خوشامد گویی به میمانان و جمع حاضر در گزارشی که بخشهای زیادی از آن در یاداشت  پیش رو آمده است  به برگزار کنندکان و  اهداف  این هم اندیشی  اشاره داشت .

ابوبکر نرماشیری (مجری جلسه هم اندیشی )

ا

ابوبکر  نرماشیری  هنرمند و وب نگار ضمن مدیریت جلسه در لابلای سخنان دوستان به برخی از نکات از جمله همگرایی ، عقلانیت و توسعه استان که هم اندیشی بر مبنای آن قوام یافته بود اشاراتی داشت.

محمد صدیق دهواری :

درگذشت زنده یاد واحد عبدالهی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را تسلیت گفت و در مورد پیوندهای تاریخی مناطق بلوچستان از جمله ایرانشهر و سراوان سخنانی را ایراد و بر استفاده از ظرفیتهای رسانه ملی از جمله شبکه هامون بر معرفی ظرفیتهای فرهنگی تاکید کرد . رئیس فعال میراث فرهنگی و صنایع و گردشگری سراوان همچنین از تجربه اش در مورد همکاری با شبکه دوم صدا و سیما و تامین هزینه های یک هفته ای آن در سراوان برای شناخت ظرفیتهای سراوان سخن گفت.

امان الله تمنده رو :

امان الله تمنده تمنده رو در ابتدای سخنانش از افول فرهنگ روزنامه خوانی در سطح کشور و همچنین استان گلایه کرد و  در بیان علت افول فرهنگ روزنامه خوانی با اشاره به جمله ای معروف از جواهر لعل نهرو  : « قومی که روزنامه نخواند و از احوال دنیا باخبر نشود به غلامی کشیده می شود»دو عامل وضعیت اقتصادی مردم و رواج رسانه های مدرن را در کاهش روزنامه خوانی موثر دانست.

امان الله تمنده رو که دارای کارشی ارشد در زمینه علوم ارتباطات است و هم اینک دانشجوی دکترای جامعه شناسی در دانشگاه اسلامی علیگر هند است با انتقاد  از فاصله افتادن بین اهالی فرهنگ و رسانه و دولت در سالهای قبل ابراز امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید و وزیر فرهنگش با تساهل و تسامح ، دید حمایتی بجای نظارتی و آزادی های بیشتر بین اهالی فرهنگ و رسانه و دولت آشتی بوجود بیاورد.

مدیر وبلاگ بلوچ ارتباط با ابراز گلایه از صدور مجوزها برای نشریات در سطح استان بیان داشت : « بنده از 9 سال قبل در صف گرفتن نشریه هستم و انتظار این است که در دولت جدید با بازنگری مجدد در صدور  نشریات ،   تعادل رسانه ای در سطح استان ایجاد شود ».

برنده برترین وبلاگ کشور در سالهای نه چندان دور در پایان سخنانش با اشاره به « قانون دسترسی همگانی به اطلاعات » بر  همکاری همه دستگاههای دولتی با محققین و خبرنگاران تاکید کرد.

عبدالقادر پربار :

عبدالقادر پربار شهردار سابق ایرانشهر نیز در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر و تشکر از از اصحاب رسانه و قلم و برگزار کنندگان این هم اندیشی ،  فعالین رسانه و قلم را مهمترین قشر در جهت رسیدن به توسعه توصیف کرد.

دادکریم باشنده :

دادکریم باشنده از فعالین سیاسی قبل و بعد از انقلاب با یادآوری خاطرات سالهای دور همکاری اش با رسانه ای بلوچی ترجیح داد که به زبان بلوچی سخن بگوید . وی با بیان اینکه نیازهای پیدا و پنهان جامعه فقط در مطبوعات ظهور و بروز پیدا می کند ؛ نبود مطبوعات را به معنای نبود تمام ایده های جدید دانست . وی همچنین با تاکید ظهور   اراده جمعی خواسته های یک جامعه در مطبوعات بر کارکرد آگاهی بخشی مطبوعات تاکید کرد .

   اشکان اروند :

اشکان اروند مدیر سایت  تحلیلی – تبلیغاتی کلات نیوز  در ایتدای سخنانش با انتقاد از اینکه هیچ مسئولی در این جلسه حاضر نیست گفت :« فکر کنم ما حرفهایمان را شنیدیم  و باید مسئولی می بود تا حرفهایمان را می شنید» . مدیر سایت کلات نیوز با  انتقاد  از دوگانه عمل کردن مسئولین اشاراتی به تمایز کار خبری و تبلیغاتی اش داشت.

عبدالوهاب ایرانژاد :

عبدالوهاب ایرانژاد از فعالین فرهنگی استان در ابتدای سخنانش با تاکید بر اهمیت رسانه در جامعه به  انتقاد از محرومیت اکثریت استان از داشتنن نشریه  اشاره داشت و این مساله را به منزله انکار هویت یک قوم دانست و بیان کرد : « حتی در زمان اصلاحات و بهار مطبوعات فقط به دو نشریه  مجوز داده شد و بسیاری از پرونده های افراد صاحب نام در این زمینه  به تهران نرسید در صورتیکه بسیاری دیگر مجوز گرفتند و از  قبل مجوزها کسب و کار راه انداختند   » . وی با اشاره به کارکرد مهم مطبوعات یعنی  « نقد »  در جامعه  با اشاره به جمله ای مشهور از اریک رولو  روزنامه نگار شهیر فرانسوی  «   روزنامه نگار  از قطارهایی که به مقصد رسیده اند نمی نویسد بلکه از قطاری که دچار حادثه شده و به مقصد نرسیده می نویسد »  نقد سازنده و بنیادی را  برای جامعه راهگشا دانسته و نقد سلیقه ای ، سطحی و محافظه کارانه را آفت روزنامه نگاری دانست.

عبدالوهاب ایرانژاد در پایان سخنانش  با خطاب قرار دادن محمد اکبر ریسی که اخیرا” نقد بین نسلی را مطرح کرده ، با تائید انقطاع نسلی در جامعه ،  تقویت همکاری جمعی و بین نسلی برای رسیدن به اهداف جامعه مهم ارزیابی کرد.

عبداسلام بزرگزاده :

عبدالسلام  بزرگزاده در سخنانی که متن مکتوب آن در اختیار نگارنده قرار است با موضوع : « نقش تولید محتوا در رسانه های سیستان و بلوچستان »  با اشاره به  گسترش رسانه ها  و شبکه های ارتباطی نوین  و توسعه اینترنت و بهره گیری جوانان بلوچ از  رسانه های جدید  بیان داشت :  با تولد رسانه های اینترنتی دسترسی مخاطب به اطلاعات سریعتر و وسیع تر شده اما آنچه مهم به نظر می رسد جای خالی تولید محتوای علمی و مناسب در رسانه های استان است  که این امر توسط نیروی انسانی متخصص و و آشنا به تکنیک رسانه های نوین و اصول حرفه ای همراه با شناخت کافی از باورها ، فرهنگ و ذائقه مخاطبین  میسر است .

مدیرکل سابق صنایع دستی استان با تقدیر از شکسته شدن انحصار و استبداد رسانه های غیر مردمی که با ایجاد دهها وبلاگ و سایت تحلیلی خبری و حتی فرهنگی و هنری به برخی از نقائص در این حوزه اشاره داشت عنوان کرد: این فعالان هنوزنتوانسته اند آنگونه که شایسته است به تولید محتوا بپردازند و فرهنگ غنی ، تاریخ کهن ، تمدن باستانی ، زبان و ادبیات قومی ، آداب و رسوم مدنی ، مناطق زیبای طبیعی و دهها سوژه بکر ئ مئضوعات مهم استان را را بصورت علمی و تخصصی  معرفی نمایند و تنها بسنده کرده اند به تکثیر و انتشار سریع اندک مطالب و چند عکس که بطور روزانه یا هفتگی توسط عده ای اندک تولید می شود.

بزرگزاده در پایان سخنانش  با انتقاد از سایت زاهدان پرس و برخی از افراد که هویت خود را استتار نموده  و به نظرات مغرضانه همراه با توهین و تخریب افراط گرایی را ترویج داده اند و در خیال باطل خود کماکان می خواهند به  استبداد رسانه ای خود ادامه دهند  تصریح  کرد  : در شرایطی که  فرهنگ غنی بلوچستان و باورهای ملی و مذهبی آن در آرشیو تعصبات تنگ نظرانه زندانی شده و اجازه پخش  از صدا و سیما و نشر در سایت ها و روزنامه ها را ندهند مسئولیت جوانان بلوچ دو چندان است تا با عقلانیت و اعتدال علاوه بر تولید محتوایی مناسب و علمی و با  پرهیز از افراط و تفریط به گونه ای عمل کنند که تا بهانه بدست انحصار طلبان و زورگویان ندهند .

رستم کریمی :

رستم کریمی مدیر سایت پر مخاطب نیکشهر در ابتدای سخنانش با گلایه از برخی گفته ها در همایش اصلاح و اعتدال و بر لزوم توجه به رسانه های پر مخاطب محلی تاکید کرد.

محمد عمر ابراهیمی :

 

 محمد عنمر ابراهیمی عضو دو دوره شورای اسلامی شهر در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت درگذشت آقای واحد عبدالهی  از برگزار کنندگان این گردهمایی گلایه کرد و بیان داشت   : بعد از جبهه و جنگ هیچ کاری خطرناک تر از خبرنگاری نیست و در عین حال مظلوم تر از آنها هم نیست.

نصیر برهانزهی :

نصیر برهانزهی نویسنده ، کارگردان و بازیگر تئاتر  و برادر کوچکتر نظیر  در صحبتی بسیار کوتاه وظیفه  ژورنالیست را ایستادن در صف ندانست بلکه برهم زدن صف دانست .

 صحبتهای اکبر ریسی  با بیان خودش :

نوبت به من که داده شد از جو رسمی جلسه تخطی کرده و گفتم یک دقیقه اضافه بر هفت دقیقه مقرر می خواهم برای خوش و بش با عزیزانی که بعد از مدت ها دیده ام. آقای ابوبکر نرماشیری که علیرغم ظاهرش چون ناظمی سختگیر وقت دوستان را سر ثانیه کنترل می کرد و تذکر می داد ولی طی یک پارتی بازی قانونی به بنده گفتند چند تن از دوستان وقت شان را داوطلبانه به شما داده اند تا صحبت های تان را کامل بیان کنید. این گونه بود که طعم رانت سیاسی را چشیدم  و شدم رانت خوار کوچک (سیروس گرجستانی). البته به نظرم چندان هم مصدع نشدم.

گفتم با پیشکسوتانی که نقد کرده ایم شخصا هیچ مشکلی نداریم و حاضریم پای شان را هم ببوسیم. به کارنامه شان هم کاری نداریم و حتی از شان تقدیر می کینم. اما متاسفانه نگرش های شان چیزی است که ما حق داریم به چالش بطلبیم. چون نگاهی سنتی حتی در درسخوانده ترین های شان می بینیم. نگاه از بالا به پائین. نگاه من محوری، که بازدارنده و مانع تعامل شان با این جوانترها و طبق مفاهیم امروزی است. احترام به کسوت یک چیز است و پذیرش یک اندیشه و نگرش چیزی دیگر. مسئله ما سر دومی است.

ارزش را به تحول خواهی باید داد و سن و سال بخودی خود ارزش محسوب نمی شود. چرا که چندین هزاره گذشت و بشر فقط توانست از غارنشینی به کشاورزی برسد، چندین هزاره زمان برد که از کشف آتش به مفرغ، و یا از آهن به انقلاب صنعتی برسد. ولی در این دویست ساله که نگرش ها پویا و متحول شد چه؟ هم ظواهر و هم نگرش ها چه شتابان تغییر می کنند. مقصودم مکاتب  فلسفی، ادبی،  و روانشناختی، جامعه شناختی  و مدیریتی بود که هر دو سه دهه  یکی شان جایگزین یا مکمل آن دیگری می شود. پس جایی برای درجا زدن و اکرام نگرش های کهنه نیست.  حتی در عرصه جکومت هم همینطور: دوران کهن اشکانیان و ساسانیان و امویان و عباسیان و امپراطوری های یونان و رم هر کدام چند صده به طول می انجامیده اند بدون کوچکترین خلل. ولی حالا یک جوان فیسبوکی مصری یا معترض تونسی انقلاب می کند و دیکتاتوری های چهل پنجاه ساله را یک شبه براندازی می کند. هر چند که باز همین پیران کهنه پرست همه چیز را به فاجعه بدل می کنند نمونه اش ژنرال های ارتش و مرشدهای اخوانی است که حاضرند کشور به آتش کشیده شود ولی جز سلطه شان به چیزی نیندیشند .

سپس اشارتی به نقد از درون کردم که در پی چیست و اندکی تاختیم به نمونه هایی از تفکر سطحی که در نگاه اعتقادی و فرهنگی حتی درسخوانده های دانشگاهی ما وجود دارد و بازدارنده است. این که فی المثل از مفهوم تدبر در ایات همین را فهمیده اند که در رگه های پوست خربزه خطوطی شبیه نام الله بیابند و آن را چون معجزه ای فریاد کنند. و یا نظام قبیله ای که در ظواهر مدرن و دموکراتیکی چون مجلس و شورا هم خود را بازتولید کرده و نتیجه اش مثلا نماینده مجلس چابهار و عضور مشهور شورای شهر سراوان است؛ چابهاری که پنج شش دانشگاهش ارشد می دهند و سراوانی که می گفتند مرکز دانش است.

خالد آهوپا :

آخرین فرد صحبت کننده این مراسم خالد  آهوپا از هنرمندان و فعالین فرهنگی بود که متن صحبتهایش را بصورت مکتوب در اختیار نگارنده قرار داد :

امروزه عمده ترین نقشی که وسایل ارتباط جمعی بر عهده دارند عبارت است از : فرهنگ سازی ، آموزش ، اطلاع رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی
بدون تردید وسایل ارتباط جمعی نقش موثر و چشمگیری در خصوص زندگی افراد انسانی داشته است و در عین حال می تواند به شکل وسیله ای قوی برای ایجاد وفاق و همبستگی اجتماعی عمل نماید . گرچه تاثیرگذاری های این وسیله همانند خنجر دوسویه می باشد و در کنار افزایش سطح مشارکت ها و تقویت همبستگی پیوندهای اجتماعی می تواند تاثیرات منفی همچمون تضعیف پیوندهای سنتی و بهره برداری نامناسب تبلیغاتی و ایجاد نفاق و اختلال در وحدت ملی داشته باشد . اما باید پذیرفت که تاثیر گذاری های این وسیله بستگی به حدود و شرایط دارد و با توجه به تاثیرات مثبت می تواند وحدت ، انسجام و علائق و منافع مشترک میان افراد و گروهها را افزایش داده و زمینه وحدت بیشتر را فراهم نماید که این امر بستگی به هوشمندی و برنامه ریزی و کوشش ها و تلاش های طولانی و دلسوزانه دارد .
اگر بخواهیم برایند نهایی داشته باشیم باید پذیرفت که وسایل ارتباط جمعی ابزاری اجتماعی _ فرهنگی به معنای عالی آن است و از این جهت اثرات چشمگیری دارد و باید گفت که از دو جنبه حائز اهمیت است :
1 – می تواند به شکل ابزاری قدرتمند برای یکپارچه ساختن عمل کند و میان بخش های مختلف جوامعی که به لحاظ مذهبی ، قومی ، زبانی و گرایش های ملی و منطقه ای گروه بندی شده اند و درهم تنیدگی لازم را ندارند انسجام و وحدت ایجاد نماید .
2 – می تواند تصورات قالبی و از پیش ساخته را بزداید و شکاف های اجتماعی را کاهش دهد و منافع و علایق مشترک میان گروهها را بشناسد و زمینه اشتراک مساعی مردم را فراهم آورد و سهم بسزایی در شکل دادن وحدت گروه ها و اقوام و همبستگی و وفاق موثر بین آنان داشته باشد

      تقدیر و تشکر ویژه
برگزار کنندگان این هم اندیشی :

از آقای منصور روحی از فعالین  سیاس مقیم چابهار بخاطر حمایتهای همیشگی اش تقدیر می کنیم
از آقای دکتر زرین داندانپزشک روزنامه نگار که فرزندش محمد امین زرین سایت  ندای ایرانشهر را اداره می کند بخاطر حمایتش از این هم اندیشی تشکر می شود.
و همچنین قدردان  آقایان محمد دین دشتی ،   مهندس بهرام باشنده و عبدالرشید درخانی نیز هستم .

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *