امنیت در ایرانشهر

در ادبیات یا اصطلاحات روزمره انگلیسی کلمه (A lone wolf) به معنا و مفهوم گرگ تنها و یا کسی که از گله دورمانده یا به دلایلی رانده می شود. این تیپ موجودات وقتی نقطه اشتراکی با هم نوعان خود یافت نه کنند به درونگرایی و انزواطلبی روی می آورند. برای آنها منافع جمع اصلا مطرح نیست و گاه بر ضد آنها نیز عمل می کنند.
جامعه برای به هم پیوستگی نیازمند عناصر مادی و معنوی قابل قبول عام جهت حفظ این کلیت است. از جمله مواردی مانند فرهنگ و آموزش می تواند زبان مشترک مفاهمه را برای اعضای جامعه فراهم نماید.
استان سیستان و بلوچستان دارای بالاترین آمار بی سوادی و در بین کودکان بالاترین رقم بازمانده از تحصیل را در کشور دارا می باشد. ساده ترین معنی جمله بالا این است که دولت در زمینه آموزش در این منطقه دچار مشکلات عدیده ای است.
فرهنگ مردم بلوچ فرهنگی جمع گرا و عشیره محور است. اگر چه درون گرایی بخشی از خصلت های رفتاری مردم بلوچ است اما آنچه که در عناصر فرهنگی به وفور یافت می شود حمایت جمعی ازگروه و حتی غریبه است. حشر و مدد و میارجلی دو نمونه عالی برای نشان دادن تعلق و حمایت در فرهنگ بلوچ است.
مدت هاست که عنصر هویت ایرانی همیشه منهای عناصر تشکیل دهنده خرده فرهنگ ها تعریف می شود. این دید ریشه در تاریخ تبعیض به نواحی غیرمرکزی دارد. تلاشهای هویتی و شناختی همیشه در تعارض با هویت تعریفی مرکز-محور تعبیر شده است. حالا آنکه می توان این عناصر را به عنوان بخشی از مخزن فرهنگی بزرگتر در نظر گرفت.
حالا در مرکز بلوچستان ایرانشهر و حتی شهرهای دیگر معضل نا امنی روز به روز بغرنج تر می شود. مردمی که احساس تنهایی و انزوا بر آنها غالب آمده است و دولت نیز برای ایجاد زمینه مشترک مفاهمه گام های درستی برنداشته است. اکنون آن گرگ های تنها برای حمله به جامعه همیشه در کمینگاه های خود جهت ضربه زدن به جامعه به انتظار نشسته اند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *