گزارش بازدید باستان شناسان خارجی از شهرستان ایرانشهر

امروز به تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۴ به همراه دو باستان شناس خارجی اهل در معیت همکار گرامی محمد حیدری بازدیدهای از محوطه های تاریخی شهرستان ایرانشهر و دلگان داشتیم. ماسیمو ویداله استاد دانشگاه پادوا ایتالیا اظهار داشت از اینکه خود را در محوطه تاریخی بمپور و چاه حسینی می بینم بسیار خوشحالم. برای من دیدن این مناطق از آرزوهایم بود.
دکتر ویداله بر اهمیت آگاه سازی در زمینه حفظ میراث فرهنگی تاکید کرد. ما در کشور خود از همان دوران ابتدایی کودکان خود را نسبت اهمیت بناها و آثار تاریخی آموزش می دهیم. هدف بازدید فعلی تیم باستان شناسی آشنایی با شرایط و ظرفیت های منطقه در زمینه کاوشهای باستانی است.
دکتر فرانسوا دوسه باستان شناس فرانسوی یکی از ضرورتهای فعلی محوطه های باستانی را جمعاوری و دسته بندی داشته ها و انطباق آنها بر روی نقشه ها و جغرافیای منطقه دانست. ما باید اطلاعات کاوشهای پیشین محوطه های مهم منطقه را تحلیل کنیم.
تپه های باستانی بمپور ، محوطه چاه حسینی و چگردک در بخش جلگه دارای اهمیت فراوانی در مطالعات باستان شناسی بخصوص در زمینه اطلاعات احتمالی در زمینه هزار دوم پیش از میلاد است. چنانچه زمینه های همکاری جهت انجام کاوشهای بین المللی در مناطق فراهم شود ممکن است اطلاعات بسیار خوبی در زمینه تمدن بشری بدست آید.
با توجه به رویکرد مثبت میراث فرهنگی استان این امید می رود اینگونه تعاملات علمی و فنی در زمینه باستان شناسی منشا تحولی بزرگ در شناسایی و شناساندن قدمت تاریخ این منطقه باشد.

Picture 197

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *