استارتاپ ها در ایران

استارتاپ و کسب و کارهای نوین در ایران

راه‌اندازی کسب و کار از طریق تبدیل ایده‌ها به فعالیت اقتصادی سود‌ده یکی از دغدغه‌های اصلی کارآفرینی نوین است. به همین دلیل شرکت‌های مختلف و دولت‌ها از طریق راه‌اندازی رویدادها، حمایت از استارتاپ‌ها و ارائه خدمات تسهیلاتی مالی و تسهیل مقررات کسب و کار به رونق فعالیت‌های کسب و کار خرد و متوسط کمک می کنند.

یکی از شعارهای اقتصادی دولت روحانی کمک به بهبود شرایط کسب و کار است. مقررات دست و پا گیر راه‌اندازی یک کسب و کار در ایران یکی از موانع شکل گیری فعالیت‌های اقتصادی است. در کشوری مانند سنگاپور شروع فعالیت اقتصادی یک شرکت از ایده تا ثبت و اجرا وقتی که وارد سیکل اداری می شود چیزی کمتر از روز وقت نیاز دارد تا شرکت رسمیت یافته و فعالیت خود را آغاز کند. در ایران حداقل بین سه تا شش ماه روند ثبت یک شرکت به طول می انجامد.

مقررات دست و پا گیر تجارت در ایران و همچنین به روز نبودن بسیاری از آنها باعث خلل در فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها می شود. از سوی نا آگاهی به مقررات تجارت ، بیمه ، مالیات و …توسط صاحبان کسب و کار باعث می شود که بسیاری از آنها در میانه فعالیتشان در پیچ و خم مقررات گرفتار شده و دچار مشکل اساسی شوند و احتمالا به شکست بیانجامد.

سوئد بزرگترین منزلگاه شرکت‌های فناوری در اروپا است. اسپاتی‌فا، می‌نی کرفت، اسکایپ و یا ساوندکلود در سوئد شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها با ارزشی معادل ۳۵.۹ میلیارد دلار بعد از شرکت‌های بریتانیایی در رده دوم در اروپا قرار دارند.

مالیات ۲۲‎٪ شرکت‌های تجاری در سوئد نسبت به ۳۸‎.۹‎٪ در آمریکا مزیت بهتری جهت فعالیت در این کشور به حساب می آید.

براساس یک تحقیق انجام شده در اروپا میزان اعتماد در کارآفرینی میان دولت، کارفرما و مستخدم در کشور دانمارک بیشترین میزان را داراست. میزان اعتماد میان سه مولفه دولت، کارفرما و مستخدم باعث می شود مثلا دولت با اعتماد بیشتر در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کند. در ایران مثلا دولت به دیده تردید در اینگونه فعالیت‌ها می نگرد. اخیرا اعلام شده بسیاری از شرکت دانش‌بنیان با دریافت تسهیلات ارزان قیمت سعی داشته‌اند این مبالغ را در سیستم بانکی جهت گرفتن سود پس‌انداز کنند. به عبارت دیگر به جای آنکه سرمایه‌ای مالی که با نرخ سود ۴‎٪ از دولت دریافت کرده‌اند در رونق کسب و کار خود به کار ببرند آن را برای گرفتن سود ۱۰ تا ۱۵‎٪ نزد بانک نگه می دارند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *