کتابخانه‌های روستایی، فروغ دانایی

«خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.» ویکتور هوگو

به جای مقدمه

عشق و علاقه به دانستن در ذات بشر نهادینه شده است. این نیاز درونی باعث می شود انسان همیشه در تکاپوی کشف حقایق گام بردارد. بهترین سرچشمه دانایی کتاب است. کتابخانه مکانی است آرام که بخش هایی از دانش بشری در برگ های کتب نگاه داشته اند. به قول ولتر هر برگ از کتاب به منزله بال‌هایی است که روح ما را به عالم روشنایی و نور پرواز می دهند.

عاشقان دانایی

خواندن و از آن بالاتر تالیف و انتشار کتاب در این وانفسای سطحی نگری و انفجار اطلاعات با چیزی جز عشق توجیه پذیر نیست. کسی سالهای عمرش را صرف نگارش کتابی کند با نشر آن قطعا چندان ثروتی به هم نخواهد زد اما آتشی که در درون دارد نور و حرارتش در این گنبد دوار یادگار خواهد ماند.

در کنار مولفان و ناشر کسانی هستند کتاب خوان‌ها و کتابدارانی که عشقشان این است که با همه خلق جهان سر این دلبری را فاش گویند.

قصه ما

به قول حافظ «قصه نکنم دراز کوتاه کنم» در سیستان و بلوچستان که نامش خشکسالی و زندگی مشقت‌بار و خیلی چیزهای دیگر را به ذهن متبادر می کند، بسیاری عاشقان دانایی از دور و نزدیک سعی می کنند به طرق گوناگون این عشق به دانایی و عشق به مردم را به منصه ظهور برسانند.

مثلا در ایرانشهر ، در دو روستای بخش مرکزی ،به همت افراد بومی و حمایت دیگران از سرتاسر کشور دو کتابخانه راه‌اندازی شده است. در دو روستای «ابتر» و « کلیران»به همت سرکار خانم‌ها پرویزپور و درخش و یاری مردمان محلی نیز با امداد خیرین کشور در خانه‌های خشت و گلی شخصی این کتابخانه‌ها مدتی است که مشغول به فعالیت فرهنگی هستند. کتابخانه «پلین بهار» روستای ابتر حدودا ۳۰۰۰ جلد کتاب دارد که جا دارد از همراهی هموطنان بویژه برخی نویسندگان همانند سرکار خانم نوروزی شاعر کودک و نوجوان قدردانی کنم.

پلین بهار و کتابخانه کلیران هنوز در ابتدای راهند. آنها نیاز به کتابهای آموزشی-تربیتی بیشتر، امکانات سرمایشی، میز،صندلی، قفسه، کامپیوتر، اسباب‌بازی و … دارند. با توجه به شروع فصل گرما و همچنین اوقات فراغت تابستانی وجود امکانات حداقلی رفاهی همانند کولر یا میز و صندلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

حال نوبت ما است به کسانی که عاشقانه در این وادی قدم نهاده‌اند و خالصانه بدون چشم داشتی، داوطلبانه فعالیت می کنند بپیوندیم. با افزودن سهمی حتی کوچک در شادی کودکان این دیار که به این مراکز فرهنگ و به علم و دانش روی آورده اند مشارکت داشته باشیم. در این شرایط خشکسالی و خشونتها باید به فرزندانمان کمک کنیم از این گدار پرخطر با نور امیدی که در دل دارند با دانایی و توانایی به آینده گذر کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شیوه کمک به شناسه های زیر پیام دهید

T.me/daneshvarmostafa

T.me/N30m9rzi

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *