روباه آتشین باشید!

مرورگر ها مختلفی در دنیا اینترنت موجود می باشند که ازمهمترین آنها می توان به فایرفکس و اینترنت اکسپلورر نام برد. چون بیشتر کاربران با ویندوز و محصولات آن بیشتر آشنا هستند در نتیجه آنها با مرورگر اینترنت اکسپلورر بیشتر آشنایی دارند و در ابتدا با آن کار خواهند کرد. سیطره ویندوز بر کامپیوترهای خانگی باعث شده است که تولید کنندگان نرم افزارها نیز سعی کنند تا حد ممکن برنامه های آنها با این سیستم همخوان باشد.

پروژه فایرفکس یکی از پروژه های موفق در زمینه ویندوز و لینوکس است. این پروژه در سال ها اخیر رشد چشم گیری داشته است. یکی از این دست آورد های دانلود عظیم نسخه فایرفکس در ساعات اولیه ارائه آن بود. در ساعات اولیه این نرم افزار بیش از چند میلیون نسخه توسط کاربران از سرورها دانلود شد. این حجم عظیم استقبال نشانگر نفوذ این مرورگر در میان کاربران اینترنت است.

من در این نوشته قصد معرفی ویژگی های این مرورگر و برتری آن نسبت به دیگر مرورگرهای دیگر را ندارم. آنچه من قصد دارم در این نوشته به آن بپردازم طراحی سایت دولتی بر اساس یک نوع مرورگر خاص است.

برای ما کاربران لینوکسی یکی از مشکلاتی که همیشه با آن دست و پنجه نرم می کنیم مسئله محدود بودن سایت های دولتی به مرورگر اینترنت اکسپلورر است. به عنوان نمونه بانک های ملی و صادرات برای سیستم بانکی خود از نرم افزاری استفاده می کنند که برای استفاده از آن باید حتما از طریق مرورگر اینترنت الکسپلورر مایکروسافت به آن سایت ها مراجعه کرد.

امروز وقتی به سایت بانک ملی مراجعه کردم در بخش خدمات سبا تغییرات زیادی در طراحی گرافیکی آن مشاهده کردم. اگر چه نوع اسکرپیت و لینک های به جز چند مورد تغییر خاصی نکرده بود ولی مهمترین تغییر سازگاری آن با مرورگر فایرفکس است. الان این برنامه به راحتی می تواند با مرورگر فایرفکس ارتباط برقرار کند. قبل برای پرداخت قبوض یا انتقال وجوه باید حتما از ویندوز استفاده می کردم. اکنون خوشبختانه این مسئله در طراحی این کدهای جاوا اسکریپ جدید حل شده است. گاهی اوقات در لینوکس با استفاده از مرورگر دسکتاپ کا آن را به صورت اینترنت اکسپلورر تغییر می دادم ولی چون دسترسی های خاصی به کلیپ آرت می خواست باز هم مشکلاتی ایجاد می کرد.

این حرکت که سایت های و برنامه های دولتی از وابسته بودن به سیستم عاملی خاص به خصوص در شبکه اینترنت فاصله می گیرند مقوله رو به جلو است. چون همانگونه که در بالا اشاره شد متاسفانه بیشتر سایت های اینترنتی شرکت ها و سازمان های دولتی به طور عجیبی محدود به ویندوز هستند.

امیدوارم در آینده برنامه ها و نرم افزارهای اداری سیستم های دولتی در نوع لینوکس نیز عرضه شوند. باید به پذیریم که حرکت به سوی لینوکس در حال گسترش است. استفاده از این گونه نرم افزارها و تولید و تکثیر آنها با توجه به لیسانس گنو می تواند دست آورد بزرگی برای کشور به ارمغان بیاورد و در بسیار از هزینه های غیر ضرورتی صرفه جویی های انجام گیرد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *