داستان آندروید من

تب لینوکس در من شدت یافته است. الان بعد سیستم های خانه و سرور وب سایت گوشی موبایل من نیز لینوسی شد. چند روز است که شدیدا به آن مشغول هستم. کارهای زیادی انجام دادم تا مطابق میل و خواسته من کار کند. به خاطر آن که در لینوکس آزادی وجود دارد و هر کس می تواند طبق خواسته خود سیستم اش را تنظیم کند. هر چند آندورید که محصول گوگل است انحصارهای فراوانی دارد.

برای این که به گوشی به طور کامل مسلط شد آن را باید رووت (root) می کردم. با کمی گشتن در سایت های فارسی و غیر فارسی به راحتی توانستم دسترسی رووت به گوشی را برای خودم فراهم کنم. باید به خاطر داشت که دستکاری های از این دست ممکن است به گوشی صدمات وارد کند. به هر حال ما شانس خود را آزمودیم. هر چند این رووت کردن و باز گرداندن به حالت اولیه تکرار شد ولی خوشبختانه الان دسترسی ها کاملا درست شده اند.

یکی از بزرگترین مشکلات آندروید عدم پشتیبانی از فارسی و عربی به طور رسمی است. یعنی از شما مثلا یک ایمیل فارسی . حتی پیام کوتاهی با حروف فارسی دریافت کنید با فونت موجود در سیستم قابل خواندن نیست. پس بار دیگر جستجو در گوگل را شروع کردم. به عربی ساز آندورید رسیدم. برخی دوستان ایرانی نیز زحماتی در این راه کشیده اند که می توان به ساخته نرم افزاری برای شبیه سازی کیبورد فارسی نام برد که به خوبی کار می کند. در همین گیر و دار متاسفانه گوشی ام کاملا تخطئه شد. کاملا گیج شده بودم با هزاران زحمت توانستم نسخه حافظه برای گوشی ام که نسخه هنگ کنگ ای بود برای سیستم عامل و باز گرداند به حالت اولیه پیدا کنم. هر چند از طریق رکاوری سیستم به حالت کارخانه آن را برگرداندم ولی مشکل حل نشد. باید از طریق نرم افزاری خاص سیستم گوشی را به حالت بووت لودر بالا می آوردم که بعد توانستم نسخه سیستم رم آن را به فایلی که از طریق اینترنت دریافت کرده بودم برگردانم.

توصیه آخر: تا زمانی که نیمه حرفه در زمینه لینوس نشده اید و تا وقتی که گوگل ایران را تحریم کرده است چندان به فکر آندروید نباشید. چون برای نصب برنامه های معمولا از مارکت باید نصب کرد و گوگل آی پی ها ایران را کاملا مسدود کرده است. اما اگر واقعا علاقه مند هستید به کمی کنجکاوی و پشتکار می توان همه برنامه های مورد نظرتان را نصب کنید. در آخر شاید سیستم نوکیا که به گونه ای دبیان است برای تنظیم مخازن بهتر باشد ولی گوگل در اینترنت همه یادتان باشد یه ابرقدرت هست که با ما ایرانی ها سر ناسازگاری دارد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *