مناسبت‌های این هفته

این هفته در تقویم ایران یک هفته پر از مناسبت‌های مختلف است.
۹ اردیبهشت: روز شورا اسلامی و آغاز هفته شهر و شهروند
روز نهم اردیبهشت سالروز دستور فرمان امام برای آغاز شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشد. امسال این روز به خاطر طولانی تر شدن دوره شوراهای قبلی روز آغاز به کار شوراها نخواهد بود. امسال سال انتخابات دوره چهارم شوراها شهر و روستا می باشد. شوراها می توانند به عنوان یک نهاد برخاسته از دل مردم رابط میان دولت و ملت باشند. در صورت استفاده از ظرفیت‌ها موجود می تواند مردم را به مشارکت حداکثری در مدیریت شهری فراخواند.
۱۰ اردیبهشت : روز ملی خلیج فارس
روز ملی خلیج فارس برای تاکید بر اسم این خلیج در مجامع بین‌المللی تصویب شده و هر سال برگزار می شود. کشورهای اطراف این خلیج سعی دارند آن را با نام خلیج عربی(؟) به کار ببرند. امیدوارم روزی دولت و مردم به خلیج همسایه آن که اسم غیر واقعی دارد یعنی عمان حساسیت بیشتری داشته باشند. نام همیشگی و باستانی خلیج مکران همیشه در اسنادی که برای اثبات نام خلیج فارس استفاده می شود ذکر شده است.
۱۱ اردیبهشت: روز جهانی کارگر
اول می یا یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر است. در این روز کارگران به تجمع و اعتصابات برای تحقق اهداف و خواسته‌هایشان می پردازند. اواخر سال گذشته نرخ دستمزد کارگران مسئله جنجالی شد که هنوز کارگران و دولت به توافقی دو طرفه دست نیافته‌اند.
۱۱ اردیبهشت : روز زن
زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند. نقش زنان با توجه به فرهنگ و اداب هر جامعه دارای گوناگونی‌های زیادی است. هستند جوامعی که این بخش از جامعه را کلا نادیده می گیرند یا نقش کم‌رنگی برایشان قایل هستند. فعالیت‌های اجتماعی زنان می تواند منشاء تغییرات زیادی در جوامع باشد.
۱۲ اردیبهشت روز معلم
روز شهادت استاد شهید مطهری آغاز هفته معلم در ایران است. این هفته بهانه‌ای است برای تقدیر از معلمان و مدرسانی که عشق و علاقه آنها فقط تدریس و آموزش به دیگران است.
۱۳ اردیبهشت روز جهانی مطبوعات
به پیشنهاد یونسکو و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل سه می هر سال به عنوان روز مطبوعات شناخته می شود. مطبوعات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی شناخته می شوند. رسالت آنها اطلاع رسانی در زمینه‌های مختلف به مردم است. با پیشرفت تکنولوژی شکل مطبوعات نیز دچار تحولات عظیمی شده است. امروزه روزنامه و مجلات به شکل سایت و برنامه‌های قابل اجرا بر روی دستگاه‌های موبایل ارائه می شود. در کشورهای غربی کم کم بسیاری از نشریات نسخه کاغذی خود را متوقف و به انتشار دیجیتال روی آورده‌اند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *