نگاهی به مسایل انتخابات شورای زاهدان

انتخابات این دوره در استان سیستان و بلوچستان نسبت به دوره‌های قبلی دارای نکات تمایز زیادی بود. همانگونه که در بررسی پیشین فضای انتخابی در استان اشاره شد چندین عکس‌العمل نسبت به مسئله انتخابات در شهرهای مختلف مشاهده می شود. یکی از این تصمیمات رای گیری مربوط به شهر زاهدان می شود. همانگونه که قبلا اشاره شد انتخابات بالاخص شورای شهر در زاهدان میان دو جریان قطبی شدن جامعه و اجماع حول محوریت مسجد و برخی نیروهای تندروتر در شهر شکل می گیرد. به دلیل نوع بافت اجتماعی شهر تا کنون اجماع مورد حمایت مسجد مکی توانسته است در این چند دوره اکثریت ارای را به خود اختصاص دهد. برخلاف ادوار پیشین ائتلاف سبز چند رویداد جدید را تجربه کرد.

اولین مورد ورود یکی از افراد فعال استانی به جریان ائتلاف سبز زاهدان بود. شهرام ریگی با ایجاد ارتباطات گسترده و متنوع توانست خود را به عنوان یکی از نیروهای ائتلاف مورد حمایت مسجد مکی مطرح سازد. ورود چنین شخصی به این جمع حاکی از توان بالای اجتماعی و سیاسی این فرد در ایجاد جریان همسو معتمدین و تحصیلکردگان شهری بود. از طرفی در پایان تنها او بود که از جمع پانزده نفر از رفتن به شورا شهر بازماند. این عدم راه یافتن باعث ایجاد شائبه‌های فراوان درباره جریان همیشه همسوی ائتلاف سبز شد.

  • آیا در جریان گزینش و رای برای ائتلاف میان اعضا چانه زنی و زد و بند‌هایی روی داد؟‌
  • آیا برخی از اعضای راه یافته سعی دارند با تشکیل گروه‌های هم سو منافع عده‌ای خاص را تامین کنند؟‌
  • آیا ورود افرادی فعال از تحصیلکردگان که دارای طرح و برنامه برای شهر بودند منافع عده‌ای خاص را تهدید می کرد؟

این سوالات و ده‌ها سوال دیگر پرسش‌هایی هستند که اعضای راه یافته در چند ماه آینده با عملکرد خود پاسخ خواهند داد. آرای تقریبا بالا شهرام ریگی با توجه به حضور محدود یک ساله‌اش در زاهدان و قرار گرفتنش در لیست ائتلاف سبز نشان از توان بالای قدرت مانور سیاسی این فرد دارد.

  • آیا حضور افرادی همانند وی می توانست منافع عده‌ای را که در لیست قرار گرفته بودند تهدید کند؟
  • آیا عده‌ای قصد دارند با نبود نیروهای مستقل تاثیرگذار در عرصه مدیریت شهری منافع عمومی را قربانی منافع شخصی و گروه‌‌ی خود کنند؟

شهر زاهدان یکی از کلان شهرهای کشور به حساب می آید. باید شهرداری و شورای دوره چهار با استفاده از توان انسانی و دانشگاهی شهر طرح‌های مدرن سازی و توسعه محور به خصوص تقویت فردی و جمعی حواشی شهر چهره‌ای متفاوت از شهر زاهدان به مردم معرفی کنند. وجود حاشیه‌های نامن و گسترش حاشیه نشینی، افت کیفیت خدمات شهری، ترافیک و تعامل سازنده مردم و نخبگان با نهادهای مدیریت شهری از چالش‌های آینده دوره جدید شهر زاهدان خواهد بود. حل این مسایل نیازمند استفاده از پتانسیل‌های فراوان شهر دانشگاهی زاهدان است.
راهکارهایی همانند چابک سازی سیستم خدمات رسانی شهری از طریق فناوری‌های نوین، تحقق و افزایش منابع مالی جدید، گسترش فرهنگ شهروندی، توانمندسازی اجتماع، ایجاد تعامل سازنده با نهادهای اجرایی از الویت‌های اصلی مدیریت شهری زاهدان در دوره جدید باید باشند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *