ضعف مفرط در مدیریت بحران در ایرانشهر

افتادن دکل فشار قوی برق در ایرانشهر بر اثر  طوفان چند نکته درباره مسایل شهری و زیرساخت را پررنگ کرد.

  • شهر دارای زیرساخت بسیار ضعیف است. طوفان و گرد و خاک از مسایل جاری روزانه فصل تابستان در این استان است. وقتی که شدت این طوفان زیادتر می شود متاسفانه کلیه سیستم شهری فلج می شود. برق، سیستم آب‌رسانی، وسایل ارتباطات خیلی زود از مرحله استفاده خارج می شود. این نشان می‌دهد در این چند سال اخیر هیچ‌گونه تدبیری برای مقابله برای کاهش اثرات این حوادث اندیشه نشده است. نبود زیرساخت‌های مناسب یکی از موانع توسعه تجارت و خدمات رسانی شهری در شهرهای استان است.
  • ناکارآمدی مسئولین ذی‌ربط: حداقل مسایل شهری ایرانشهر را که به شخصا  تقریبا حدود شش سال است در رسانه وب مطرح کرده‌ام همان مشکلاتی که سال‌های اول وجود داشته هنوز پابرجا هستند. مسایل آب، برق و ارتباطات را بارها در جلسات و نوشته‌های شخصی انعکاس داده‌ایم ولی بسیاری مسئولین نالایق شهری به جای پذیرش این نظرات و اندیشدن برای رفع عیوب سعی در ماست‌مالی مشکلات و نپذیرفتن آنان داشته‌اند. ایرانشهر هنوز پس از سالیان سال وقتی یک باد ساده شروع به وزیدن می کند زیرساخت‌های آن شروع به لرزیدن و تخریب می کند. این نشانگر این امر است که مسئولین شهری هیچ برنامه ای برای مقابله با چنین رویدادهای نداشته و ندارند.
  • نبود فرهنگ عذرخواهی و اطلاع‌رسانی دقیق: متاسفانه مسئولین شهری تصمیمات بدون مطالعه و کارشناسی آنان برای مردم مصایب زیادی ایجاد کرده‌است اما آنان هیچگاه از این اشتباهات خود از مردم که ولی نعمت همه هستند عذر نخواستند. مثال آخرش همین نصب دکل‌های فشار قوی در خیابان‌های شهر بدون هیچ اصول مهندس و استحکام است. دکل‌ها در همان چند روز اول نصب بر روی دیوار سقوط کردند بعدا که اعتراضی صورت گرفت آنها را با سیم به درخت بسته شد؟! سوال اول این است که چرا در شهر؟ دوم چرا بدون هیچ اصل محکم‌سازی نصب شدند؟ یا نمونه دیگر همین تلفن اطلاع‌رسانی اتفاقات برق است. به محض آنکه برق قطع گردید فرد اپراتور از جوابگویی طفره می رود در صورتی که اساسی‌ترین فاکتور در زمان حوادث غیرمترقبه اطلاع‌رسانی دقیق به شهروندان است. حال فرماندار محترم می فرمایند ما تا ساعت فلان سرکار بودیم. در صورتی که ایشان همان روز اول این حادثه مثلا برای دکل‌های افتاده بود می توانستند دستور حذف آنها را از فضای شهری بدهند و در مرحله بعدی از مردم شهر پوزش بخواهند. حتی سایر مسئولین دیگر که در انجام وظیفه خود سهل‌انگاری می کنند چرا نباید از مردم عذر بخواهند؟ آیا تا به حال شنیده‌ایم فلان مسئول شهر به خاطر اشتباه یا کم‌کاری از مردم عذر بخواهد؟

چند پیشنهاد و راهکار

  • برنامه ریزی برای تقویت و بهبود زیرساخت‌های شهری از جمله آب، برق، ارتباطات
  • توصیه به احترام و اکرام حقوق مردم در دستگاه‌های اجرایی
  • تقویت برنامه‌های مدیریت بحران بخصوص بخش اطلاع‌رسانی
  • پذیرش مسئولیت اشتباهات از سوی برخی مسئولین
  • مسئولینی که سالیان سال در پست‌های مدیریتی بدون عملکرد قابل دفاع مانده‌اند با واگذار عرصه زمینه خدمت‌رسانی را برای کسان دیگر فراهم نمایند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *