از فردوسی تا گلخان نصیر

قلم به دستی و تقویم به کنار باعث بوجود آمدن چنین پست‌هایی می شوند.

امروز ۲۵ اردیبهشت در ایران روز بزرگداشت فرودسی نام گرفته است. در این روز در دانشگاه‌ها و مراکز ادبی برای بزرگداشت او مراسم و محافلی برگزار می شود.

فردوسی
فردوسی

فرودسی مرد شماره یک زبان فارسی است البته با کمی ارفاق (عجم زنده کردم بدین پارسی). اشعارش به خصوص شاهنامه یکی از نماد‌ها ملی‌گرایی در میان ایرانیان است. شاهنامه نیز یکی از حماسه‌های جاویدان ادبیات جهان به شمار می رود.

گلخان،گلخان بزرگ، امروز روز او نیز هست. ۱۴ می ۱۹۱۴ در نوشکی به دنیا آمد. چه اتفاق جالبی است. دو مرد که هر کدام در زمان خود و بیشتر بعد از زمان خود به شهرت دست یافتند. آنها برای زنده کردن زبان خویشتن و برای پاسداشت آن متحمل زحمات زیادی شدند. گلخان نصیر تقریبا بیش از ۱۵ سال از عمرش را در زندان‌های پاکستان گذراند.

گلخان
گلخان نصیر

 

از برجستگی های اشعار گلخان نصیر وجود شور و شعف حماسی‌گونه‌ای است که در سرتاسر شعر موج می زند. چیزی که در سرایش حماس شاهنامه بخصوص در رزم‌ها و بزم‌ها این گرم گرفتن و شورها بسیار به چشم می خورد. تقویت و حفظ حس میهن دوستی، ایجاز و گرمی کلام، داستان سرایی، تلاش برای نجات زبان و فرهنگ وابسته به آن از ویژگی های مشترک کارهای این دو ادیب پهنه فلات ایران است. پس جا دارد ما امروز را علاوه بر فردوسی به نام گلخان نصیر نیز مزین کنیم. باشد که زبان و فرهنگ زنده و پاینده باشند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه

  1. با سلام
    ممنون مصطفی عزیز از یادآوری به موقع و به جایت
    روز فردوسی رو همواره به یاد داشته‌ام ولی متاسفانه از اینکه شاعر گرانمایه‌ی گلخان نصیر بلوچ نیز تولدش در چنین روزی است، اطلاعی نداشته‌ام و این ناشی از کم‌کاری خودم در حوزه‌ی ادبیات بلوچ است.
    ممنون و تشکر از این یادآوری

  2. کشف این تقارن های ریزبینانه را پیش از این در سری مقالات ( آئینه هفته ) هفته نامه امید جوان به قلم توانمند جناب مهرداد خدیر خوانده ام. براستی اگر کسی بخواهد در نویسندگی به جایی برسد لازم است که همه مقالات ایشان را که براستی قلب امید جوان است در قلب این هفته نامه یعنی آئینه هفته مطالعه کند.و تو مصطفی ، مصطفی!!…